Lange leve keuzestress!

Wie ben ik als ontwerper? Wat is mijn ‘why, how, what?’ Waarmee ga ik mij onderscheiden van de rest?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Chris Onsman

Elke creatieve discipline heeft er last van. Keuze stress. Wie ben ik als ontwerper? Wat is mijn ‘why, how, what?’ Waarmee ga ik mij onderscheiden van de rest? Het afstuderen is begonnen op de Willem de Kooning academie, de minors zijn klaar, nu op naar het échte werk. De vraag die door ieders hoofd spookt is: wat wordt de kroon op mijn harde werk van de afgelopen vier jaar? Keuzestress is met stip de nummer één aandoening van onze generatie.

Een creatief beroep is een beroep vol keuzes. Angst voor de verkeerde keuze ligt altijd op de loer. Blijven geloven in jezelf lukt niet iedereen elke dag, maar je moet toch voor blijven gaan, experimenteren en uit je comfort zone stappen, daar komen vaak de interessantste dingen uit. Durf te falen wordt vaak gezegd. Het kromme is dat daar vaak helemaal geen ruimte voor is. Resultaat is een vereiste. Voor jou tien anderen. Zeker nu een bureau kan kiezen uit honderden anderen die net zo goed uit Brazilië, Australië of Korea kunnen komen.

Waar zit de creatieve wereld precies op te wachten? Weten ze het eigenlijk zelf wel?

Wij zijn blijkbaar niet de enige die eronder lijden. Volgens de PS reclamespecial van het Parool is er een reclamerevolutie aan de gang. De reclamewereld is versplinterd en verwarrend geworden volgens vooraanstaande reclame creatieven. Er zijn ontzettend veel media bijgekomen en dat maakt werkelijk alles mogelijk. Tegelijk met al die media zijn er net zoveel bureaus ontstaan die daar gespecialiseerd in blijken te zijn. Het duizelt de adverteerder door de enorme keus aan creatieve bureaus en de creatieven breken hun hoofd over welke media ze het best kunnen gebruiken.

Gelukkig heeft deze reclamerevolutie vooral ontzettend veel voordelen. Alle verschillende soorten en maten creatieve ondernemingen maken het voor de nieuwe generatie alleen maar interessanter. Zie je het traditionele reclamebureau niet meer zitten dan ga je het toch gewoon bij een digitaal bureau proberen? Of misschien wil je wel werken voor je favoriete merk. Alles is mogelijk. De creatieve wereld experimenteert erop los en ze hebben stuk voor stuk fris creatief talent nodig. Je hebt je droombaan werkelijk voor het uitkiezen!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie