Marc Mathieu (Unilever): ‘Consumenten luisteren niet meer’

De SVP brand marketing meent dat het merk niet meer groot aanwezig moet zijn in het leven van mensen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nieuwe technieken en de intimiderende snelheid van vernieuwingen zorgen voor een drastische verandering in marketing, zei Marc Mathieu op het IAB Mobile Engage-congres in Londen deze week.

Het feit dat mensen altijd online zijn en nooit meer offline, dat is volgens hem de &;next frontier&;.

Smart watches zullen volgens hem die next frontier wat betreft connectivity aansturen.

&;Nu hebben we iets als een smart watch om onze pols, maar ben niet verbaasd als we binnenkort implantaten zullen zien. Waarom zou je iets om je pols dragen als je het ook permanent in je lichaam kunt hebben?&;

Katalysatoren

Mobile, sociale media, de groeiende vraag van consumenten naar content zijn, samen met het internet der dingen, katalysatoren voor de radicale verandering in hoe merken marketing moeten bedrijven, meent de

Marc Mathieu: &;De vraag is: hoe nemen we de consument mee op reis door deze veranderende wereld? Het is voor marketeers makkelijk om eerst aan de technologie te denken en niet aan mensen. Wij moeten onszelf eraan herinneren dat we het voor mensen doen.&;

Werkt niet meer

Het bestaande &;interruptive&; model dat merken gebruiken om de aandacht van de consument te krijgen, werkt niet meer zei Mathieu op het congres.

&;Er is een reden waarom Apple en Google boven Coca-Cola staan in de topmerkenlijsten.

Wij hebben onze merken in een interruptiemarketingmodel gebouwd. Dat moesten we destijds wel doen, het was de enige manier op onze boodschap op zo’n grote schaal verspreid te krijgen.

&;Wat technologie heeft veranderd, is het feit dat consumenten merken nu op meerdere momenten in hun dagelijkse leven toelaten, als zij er op dat moment behoefte aan hebben.

‘Ze laten merken als Apple toe vanwege iTunes, Google wat betreft search, maps en e-mail, meerdere keren per dag en op hun eigen voorwaarden.’

‘Kleine interrupties’

Daarom, meent Mathieu, moeten marketeers voortdurend kijken of wat het merk de consument biedt, nuttig is. Ze moeten erop letten dat ze alleen &;kleine interrupties&; in het dagelijks leven van de consument veroorzaken, in plaats van hun merkaanwezigheid op te dringen.

‘Het publiek luistert niet meer naar jou. Daar moeten we rekening mee houden als we merken voor de toekomst bouwen.’

Bron:

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie