Media hebben genoeg van paars

De paarse partijen PvdA, VVD en vooral D66 krijgen nu duidelijk minder media-aandacht dan in de verkiezingscampagne van 1998. Het CDA en GroenLinks, maar vooral Leefbaar Nederland en Lijst Pim Fortuyn zijn de lievelingen van de vaderlandse televisie en geschreven pers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Veruit de meeste aandacht gaat naar de persoon Pim Fortuyn, waarbij zijn ´gezag` in de dagbladen gering is. Vergeleken met andere lijsttrekkers wordt hij weinig geciteerd. Het CDA van Balkenende weet, anders dan het CDA van De Hoop Scheffer, wel media-aandacht te trekken. Dit zijn enkele conclusies uit verkiezingsonderzoeken, gehouden door de Vrije Universiteit Amsterdam en Blauw Research. Het panelonderzoek vond plaats tussen 22 en 25 februari. Aan het internetonderzoek namen 923 personen deel. De hier gerapporteerde uitkomsten van het mediaonderzoek hebben vooralsnog slechts betrekking op de berichtgeving in vier landelijke dagbladen in de maanden januari en februari 2002 (week 1 tot 8).

Anno 2002 geven dagbladen geen expliciete steun meer aan een politieke partij of zuil. Bouwfraude en het heenzenden van bolletjesslikkers worden PvdA en VVD zwaar aangerekend. Opvallend is ook dat het vertrek van Fortuyn bij Leefbaar Nederland uiteindelijk minder negatief nieuws genereerde dan de bouwfraude en de bolletjeskwestie. Het panelonderzoek toont aan dat zwevende kiezers in het algemeen kiezers zijn met onvrede over het beleid van welke partij dan ook. CDA en PvdA scoren in de ogen van deze kiezers nog net voldoende. Een andere conclusie is dat de PvdA de meeste winst mag verwachten van een mobilisatie van kiezers die niet van plan zijn te gaan stemmen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie