Merkfabrikanten lijden fors pijn

Retailers hebben in de huidige prijsoorlog, volgens Cap Gemini E&Y, voor 190 miljoen euro goedkoper ingekocht en dus heel veel omzet bij de fabrikanten weggehaald. Dat blijkt uit steekproeven van Cap Gemini E&Y.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De retail lijdt overigens ook fors. Dertig procent van de supermarktomzet levert geen winst. Driehonderd artikelen worden op dit moment onder kostprijs verkocht.
Retailers zelf leveren 150 miljoen aan winst in, bezuinigen nog eens voor 140 miljoen en denken de rest weg te halen bij leveranciers. Die halen op hun beurt weer 60 miljoen terug bij toeleveranciers en bezuinigen zo'n 70 miljoen.

Volgens Jan-Willem Grievink van CG E&Y durven supermarkten geen gewone marge meer te vragen uit angst voor kritische berichten in de media. Hij verwacht dat 800 tot 900 winkels het loodje zullen leggen. Nederland telt ruim 5.000 supermarkten.
Als mogelijke oplossingen ziet Grievink meer innovatie en/of de aandacht verleggen naar voedselveiligheid. Hij pleit bovendien voor aangepaste wetgeving. In veel landen is het verboden om producten onder de kostprijs te verkopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie