Premium

Nexeye (voorheen Hans Anders Retail Group), wil stormachtig groeien, nú!

CEO Insights | Topman Bart van den Nieuwenhof denkt zeker 300 á 400 winkels in Duitsland te kunnen openen.

Bart van den Nieuwenhof - ceo nexeye
Foto: Sander Nagel

Hans Anders Retail Group is niet meer. Het brillenwinkelconcern met drie ketens en zo’n 720 winkels in 5 landen, heeft net een intensieve merkoperatie achter de rug (met strategische en creatieve ondersteuning van het recent opgerichte bureau Vengean), en heet nu nexeye. Inderdaad, met een kleine letter.

Nexeye is eigenaar van Direkt Optik, een Zweedse brillenketen, Hans Anders, Nederland en België, en eyes + more (ook al met kleine letters!) met winkels in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Sinds 2017 is de toenmalige Hans Anders Retail Group als een raket gegroeid (van 370 naar 720 winkels), door de overname van eyes + more. Bovendien zijn er sinds 2017 nog zo’n 100 winkels geopend onder de vlag van eyes + more.

Advertentie
advertisement

Opererend in het segment ‘value for money’, trekt nexeye in Nederland vooral ten strijde tegen andere prijsvechters als Pearle, Specsavers en Eyelove. Maar de concurrentie Europa-breed is (nog) versnipperd. De CEO van nexeye, Bart van den Nieuwenhof, een energieke prater die hiervoor jarenlang aan het roer stond van restaurantketen La Place, wijst erop dat Pearle in Duitsland opereert onder de merknaam Apollo. ‘Het is in elk land weer iets anders.’

Duitsland, waar Van den Nieuwenhof grootse plannen heeft, is volgens hem een bijzondere markt. ‘De helft bestaat uit kleine ketens of particuliere ondernemingen, daarnaast zijn er twee grote ketens, Apollo dus met 800 winkels en Fielmann met zo’n 600 winkels. [RVK1]  Zo heeft iedere markt zijn specifieke kenmerken, maar de overeenkomst is wel dat je overal Value-for-money retailmerken hebt, een middensegment en één of meer ketens in het hogere segment, zoals we in Nederland Eye Wish hebben.’

Marktpositie op dit moment

Hoe staat nexeye er op dit moment voor? In Nederland en België is de groep qua volume marktleider. Eén op de drie brillen is er een van de nexeye-groep. Qua omzet staat het concern op de tweede plaats. Pearle is nog altijd in de lead. En in Europa? ‘Zuid-Europa is een heel andere markt met veel zonnebrillen op sterkte en de nadruk ligt op fashion. In de Nordics zie je het tegenovergestelde, daar is design heel belangrijk en bovendien is men daar bereid om meer voor een bril te betalen. Een goed merkloos design wordt in het noorden geaccepteerd, maar daar kom je in het zuiden niet mee weg, daar móet het een merk zijn.’ Okay, maar wat is nou de Europese marktpositie van nexeye op dit moment? ‘In Duitsland staan we op de derde plaats, maar alles bij elkaar, in de landen waar we actief zijn, zijn we goed voor een tweede plek.’

RM: Wat is uw concrete groeiambitie?
BvdN:

‘We willen in elk Europees land marktleider worden. De groei zit bij ons merk eyes+more. We hebben sinds 2017 100 nieuwe deuren geopend en daar gaan we niet mee stoppen. Ik heb een rotsvast vertrouwen in deze markt en vooral in Duitsland liggen bergen kansen. Daar 300 á 400 winkels openen kan makkelijk. Het merk heeft zich in Duitsland al dusdanig bewezen dat we daar door kunnen.’

RM: Waarom heeft u zoveel vertrouwen in de markt?
BvdN:

‘De totale markt groeit met meerdere procenten per jaar. Ouderen worden ouder en dat heeft een dubbel effect. En door het toenemende beeldschermgebruik hebben mensen een computerbril nodig. Jongeren, de Ipad-generatie, zijn daarnaast eerder aan een bril toe door overmatig beeldschermconsumptie. Nóg een groeifactor? De bril is een fashion-accessoire. Iets wat bij je hoort. Jongeren dragen steeds vaker een bril met ongeslepen glazen. De komende jaren gaat ook die behoefte groeien.’

RM: U zegt in het persbericht; ‘dit is het moment om door te pakken’. Waarom moet er zo stormachtig gegroeid worden?
BvdN:

‘De “value-for-money-propositie” is zwaar onderschat. Ik zie eyes + more als een onverslaanbaar concept. We moeten winnen, het gáát succesvol zijn, we worden in elk Europees land marktleider. Als je de lage prijs en de hoge kwaliteit die we bieden waar willen maken, lukt dat alleen maar als je radicaal opschaalt. Als we de kosten van onze digitale backbone door 1.000 of 1.500 winkels kunnen delen, ben je spekkoper. Als wíj deze groei niet nú pakken, doet een ander het wel en dan zijn we gezien.’

RM: Wat zullen de komende vijf jaar de belangrijkste drivers zijn voor groei? Meer bestaande ketens overnemen?
BvdN:

‘Bestaande brillenketens worden niet dagelijks aangeboden, iedere markt beperkt zich tot een aantal spelers. Maar we houden onze ogen open. Als we iets zouden overnemen, gaan we die winkels niet ombouwen naar eyes + more. Die winkels hebben immers de loyaliteit van klanten. Vergeet niet, het is een paramedisch beroep.’

RM: Richt u zich daarbij wel op ketens in hetzelfde segment?
BvdN:

‘Ja absoluut. Value-for-money blijft onze focus. Dat segment bewijst zijn waarde overal. In alle sociale doelgroepen. Ook mensen die het goed hebben, kopen een goedkope bril. Zelfs in een rijk land als Zwitserland floreren dat soort ketens.’

RM: Ligt het zelf introduceren van een nieuwe brillenketen ook op tafel?
BvdN:

‘Een winkelmerk niet. Brillenmerken mogelijk wel. Dat hebben we recent zelfs gedaan in samenwerking met DSM. Daaruit kwam het sportbrillenmerk Driive. Mét geslepen glazen. Dat kostte een gezamenlijke investering die te overzien was. En het mooie is dat wij het meteen kunnen lanceren in 700 winkels. Het merk loopt als een trein.’

RM: Wat zijn de belangrijkste obstakels voor groei?
BvdN:

‘By far; het binnenhalen van voldoende mensen. Dat lukt ons vrij goed omdat we ons eigen opleidingshuis hebben, wij leren onze mensen het vak. Als ze eenmaal meer ervaring hebben, gaan ze soms voor meer geld elders werken en dat is prima. Het bewijst dat onze opleiding goed staat aangeschreven. Maar om het tempo bij te benen is wel een uitdaging.’

RM: Waarom betaalt u uw mensen niet meer om ze binnen te houden?
BvdN:

‘Meer betalen is maar een deel van de oplossing. Het nadeel is dat het de hele markt alleen maar verder opdrijft, want particuliere winkels zullen altijd meer betalen. Het hogere segment maakt nu eenmaal veel meer marge. Onze opleiding is goed, onze beloning marktconform en dat leidt tot wat meer verloop.’

RM: Betaalbare oogzorg is de meest geziene positionering bij de grote ketens. Op welke manier kan je je onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld Pearle, Eyelove en Specsavers?
BvdN:

‘Met die goed opgeleide mensen! Dat leidt tot een hoge kwaliteit en dat ziet de klant. De positionering is eigenlijk heel simpel: de beste kwaliteit voor de laagste prijs.’

RM: Is het nog uit te leggen dat die prijs steeds verder gedrukt wordt en dat je tegelijkertijd je Environmental, Social and Governance-criteria op orde hebt?
BvdN:

‘We hebben stevig programma voor onszelf opgesteld. De monturen en glazen komen voornamelijk uit lagelonenlanden en we zitten bovenop onze leveranciers om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden fatsoenlijk zijn. Wat in ons voordeel is, dat het er maar een paar zijn. Dat maakt die governance, controle, overzichtelijk.’

RM: Waarom die hele herpositionering voor het moedermerk?
BvdN:

‘Waar we steeds vaker tegenaan liepen als we met media of leveranciers praatten, is dat mensen zich afvroegen, “komt ie nou van de brillenwinkel Hans Anders?” Dat was lastig. Je wil naar alle kanten duidelijkheid hebben, naar klanten, naar de arbeidsmarkt en andere stakeholders.’

RM: Hoe gaat het helpen om doelen te bereiken?
BvdN:

‘We hadden het al even over acquisities. Daarbij wil je wel op het lijstje van de serieuze partijen staan. Dat lukte niet met de naam Hans Anders Retail Group. Je wil niet gezien worden als de brillenketen Hans Anders die er nog iets had bijgekocht. We zijn een grote speler met drie ketens. Het leuke aan de exercitie die we met Andy Mosmans (oprichter van Vengean), hebben doorlopen, is dat je intern het Hans Anders-gevoel wil behouden en tegelijkertijd meer toekomstgericht wil zijn. Er is nu meer vertrouwen en meer gogme in het corporate merk gebracht.’

RM: Waarom moest het iets met ‘eye’ erin worden?
BvdN:

‘Tja, dat is misschien wel wat saai. Dat is ook wel iets van de markt. Het is allemaal iets met eye, oog, vision, optiek, optica. Het is ook nog niet zo eenvoudig om met iets te komen. En daar komt bij, als je al heel ver bent, is het niet zo makkelijk om voor iets “onveiligs” te kiezen.’

RM: Waarom is nexeye met een kleine letter geschreven?
BvdN:

‘Dat is vooral een gevoelskwestie, we werden er gewoon verliefd op. We vonden het wat chiquer, wat eigenzinniger. En het geeft ook wel iets weer van de bescheidenheid die in het merk Hans Anders zit.’

RM: Wat zijn de belangrijkste retail-learnings die uw meenam van La Place, en die ook superbelangrijk bleken te zijn voor de brillen-retail?
BvdN:

‘La Place is lekker eten in combinatie met hospitality. Value-for-money zit niet alleen in een goede bril en vakmanschap voor een gunstige prijs. Een hoge mate van jezelf welkom voelen, klantvriendelijkheid, is dat ook. Onze klanten mogen zich thuis voelen bij ons. En dat geldt zeker – misschien nog wel meer - voor onze medewerkers.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie