Premium

PR-misser: Ikea heeft lak aan nee-nee-sticker, en laat dat zien ook

Zoals ieder jaar stuurt Ikea nu zijn catalogus op naar zijn klanten die lid zijn van de Ikea-family en naar een bewoners die in een straal van 45 minuten van een Ikea-vestiging wonen. 

Het woonwarenhuis zegt het ‘ook belangrijk’ te vinden om goed te zorgen voor mensen en het milieu, en ‘werkt er actief aan om de catalogus duurzaam te produceren’.  Lees vooral over de op de site, met zinnen als: ‘Daarom willen wij er alles aan doen om een wereld te helpen opbouwen waarin we beter zorg dragen voor het milieu, voor de grondstoffen en voor elkaar.’ 

Niet omdat je wil, maar omdat het kan

Maar Ikea handelt daar niet helemaal naar, integendeel. Mensen met een nee-nee-sticker – doorgaans bedoeld om aan te geven dat je geen ongevraagd drukwerk en papier in je brievenbus wilt – krijgen de catalogus gewoon op de deurmat, of ze nu .

Juridisch zal Ikea zich dit wel kunnen permitteren. De catalogus wordt, zo laat het woonwarenhuis in reactie op een klacht op Facebook weten, verstuurd aan de bewoners van de ‘straatnaam + nr’ en ‘woonplaats’.

Ikea: ‘Dat wordt beschouwd als officiële adressering’. In een Q&A over de catalogus op de site: ‘De catalogus wordt geadresseerd verspreid en kan/mag dus officieel ook bezorgd worden op deze adressen.’

Maar erg in de geest van de regels is het allemaal niet.

Middelvinger

Voor wie zich daar boos over maakt, heeft Ikea nog een aardig filmpje verspreid vanochtend via een tweet. Na de tekst ‘Vandaag is het zover. Zit jij er al klaar voor?’ laat Ikea zien dat de catalogus niet één, niet twee, niet drie, maar vier keer door een brievenbus met een nee-nee-sticker wordt geduwd.

Zo te zien nog ongeadresseerd ook:

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie