Deze week is Yvette Belt-Beekman, Director Brand & Marketing Communicatie KPN, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Yvette over haar week: ‘Aanvankelijk dacht ik als marketeer: welke cases inspireren mij? Of is er bijvoorbeeld een tentoonstelling of boek dat mij erg heeft geraakt – onderwerpen die andere, vaak creatievere curatoren hier uit de losse pols delen. Tot ik mezelf afvroeg: maar wat inspireert mij nou écht? Toen rolden de onderwerpen er zo uit. Ze bleken allemaal heel dichtbij mezelf te liggen. Daarom hier 5 persoonlijke inspiratiebronnen.’
Hier haar 5 bijdragen:
1. Het merk
‘Al tijdens mijn studie Communicatiewetenschap is mijn passie voor het bouwen aan succesvolle merken ontstaan. Niemand minder dan Giep Franzen heeft hiervoor gezorgd. Hij heeft mij als eerste geïnspireerd en aangezet mijn liefde voor dit vak te ontwikkelen en verder uit te bouwen. Giep doceerde Commerciële Communicatie aan de UvA en later werd hij mijn stage- en scriptiebegeleider. Soms moet je geluk hebben dat je de juiste mensen tegenkomt in het leven.
Giep was, denk ik, in zijn tijd niet alleen de beste strateeg die het vak rijk was, hij was het zoals gezegd ook die bij mij de liefde voor dit prachtige vak aanwakkerde. Liefde voor de perfecte strategie. Liefde voor creatie. Liefde voor het of “jouw” merk. Het heeft mij niet meer losgelaten.
De afgelopen jaren heb ik bovendien geleerd dat je, om je merk te blijven, je niet alleen naar de feiten en cijfers moet kijken. Maar vooral ook, of juist, je intuïtie - noem het liefde - moet volgen. En te vertrouwen op je gevoel of het wel goed is of niet.’
2. De liefde voor creatie
‘De liefde voor creatie, voor soms ogenschijnlijke simpele uitingen, dat is echt waarom ik zo van dit vak hou. Dat moment dat je op een klein papiertje een zinnetje ziet staan. Gewoon losjes op de tafel van het creatieve team en dat je dan gelijk voelt en weet dat dit past, dat dit is waarmee je de doelgroep in het hart zal raken met jouw merk. Dat is magisch. Niet zelden zijn dit ook de ideeën waar je gelijk buikpijn van krijgt. Je denkt dan gelijk: dit is fantastisch, maar hoe krijg ik ook voor elkaar, hoe krijg ik dit intern verkocht? Evert_45, maar ook Rare Tijden (zie beeld) zijn hiervan voorbeelden.
Jaren geleden tijdens mijn eerste jaren aan bureauzijde heb ik een opleiding gedaan. Dat was van de VEA, meen ik. Het heette Geesteskinderen. Je leerde je te verplaatsen in de positie van de creatief. Hoe het voelt om je idee te delen met account, de klant. Vreselijk. Dat heeft mij geïnspireerd om creatie altijd te helpen. Door te zoeken naar het beste idee. En een omgeving te creëren waarin alles gezegd mag worden en niets gek is. Feedback geven om het beter te maken. Maar ook gelijk duidelijk te zijn als het niet bij je merk past. Ik zou willen dat deze cursus weer wordt gegeven en dat iedereen die in ons vak start deze opleiding moet doen. Ik weet zeker dat dit zal helpen om de creativiteit in ons vak te laten bloeien en zegevieren.’
Hier de complete playlist van Rare Tijden
3. ‘Zoveel emotie, je zou het in doosje willen vangen’
‘Nog eentje waar ik altijd zoveel inspiratie van krijg: grote, meeslepende evenementen. Of het nou het Oranjegevoel is “als we winnen”, ongeacht welke sport het is. Of de Toppers… Je voelt het ook net zo bij André Rieu in Maastricht of op Lowlands als je dat immense terrein op komt lopen. Het is magisch. Die spanning die je voelt. Zoveel emotie. Je zou het in doosje willen vangen.
Dat gevoel van saamhorigheid, verbinding. Dat is wat je als merk in de marketingcommunicatie-aanpak ook probeert te bewerkstelligen. Dat je mensen zo raakt in het hart. Zodanig dat je geliefd wordt, je een fan-base creëert, dat mensen bij jou willen horen. Dat is het summum.’
4. ‘Dan is hij de held, dan wordt hij verguisd’
'Het lef om bij jezelf te blijven. Te gaan voor waar je in gelooft. Naar je gevoel te blijven luisteren. Hoe moeilijk ook. Dan muren te doorbreken, onderwerpen aan te kaarten, een strategie te volgen waarbij je niet voor de gemakkelijke weg kiest. Mooi voorbeeld hiervan is voor mij Louis van Gaal.
Dan is hij de held, dan wordt hij verguisd. Maar hij blijft altijd zichzelf. Onverstoord gaat hij door en heeft hij laten zien wat dat kan brengen. Dat inspireert mij. Daar heb ik heel veel respect voor. Om bij jezelf te blijven. Naar je gevoel te blijven luisteren hoe moeilijk ook. En dan doorgaan. En door muren breken als dat nodig is.'
5. 'Niets moet, alles mag'
'En dan het laatste onderwerp. Of eigenlijk waar alles begint en ook weer eindigt. Mijn gezin, mijn familie. Dat is mijn rustpunt en dat is waar ik onuitputtelijk inspiratie uit haal. Lekker eten (mijn man Jeroen is de beste kok van Nederland), lekker niets, lekker op vakantie. Hoeft niet avontuurlijk (liever niet zelfs) als we maar bij elkaar zijn. Skiën met de hele familie, mijn vader voorop. Hij heeft het ons geleerd. Of samen op het strand, liefst in Spanje. Urenlang lekker niets moeten met mijn moeder. Samen eindeloos praten over van alles. Brainstormen over het vak (ja, mijn zus en zwager zijn ook werkzaam in het vak) en mijn man is jarenlang creatief directeur geweest. De kritische vragen van mijn dochter (16 jaar) over reclame, KPN, maar ook over dat ik echt te vaak de auto pak of het licht aan laat staan en dat dat echt niet goed is voor deze aardbol. Gesprekken over het leven, over wat er speelt. Waardevolle gesprekken. Niets moet, alles mag. Maar, hard werken wordt wel gewaardeerd 😊. Onder het motto “geluk dwing je af” zijn mijn zus en ik opgevoed – en we blijven pas thuis als we koorts hebben, is het motto (nou ja, nu met corona ook bij lichte klachten). Maar het belangrijkste is en blijft dat we samen zijn. Als dat zo is, heb ik inspiratie voor 10! Dan kan ik weer door met mij hard maken voor het KPN-merk en goed creatief werk.’
Komende week is prof. dr. Rick B. van Baaren, deskundige op het gebied van gedragsbeïnvloeding en communicatie en als zodanig verbonden aan reclamebureau Open Now, curator van #RPOTDFAW.