SES Munchen: eerste impressie van dag 1

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

van is in Duitsland om daar Search Strategies bij te wonen, zijn verslag:

komt kleinschaliger over dan de verhalen die ik uit heb gehoord (maar groter dan ) er zijn zo'n 300 deelnemers die zich ingeschreven hebben (er zijn er minder volgens mij). Het aantal Amerikaanse sprekers is relatief groot wat maar weer laat zien dat zij de markt nog steeds aanvoeren. Veel van de sessies zijn sterk gericht op de Duitse markt, waar mijn indruk is dat de Duitse markt niet erg afwijkt van de Nederlandse.

Op dag één zijn er 3 soorten presentaties (beginners, internationale experts en cutting edge technologies). Zoals verwacht geldt voor een groot aantal deelnemers en geheel in Duitse traditie 'strak in het pak' (met uitzondering van de Amerikanen natuurlijk). Het publiek bestaat voor een groot gedeelte uit eindgebruikers. Het aantal SEM bureaus is relatief klein. Het kennisniveau is nogal uiteenlopend, maar de gevorderden sessies zijn van een goed niveau.

De eerste sessie die ik heb gevolgd was: "Linkbaiting, & Blogging", een zeer interessante sessie, die met name ging over het optimaal gebruik maken van web 2.0, blogging, links aantrekken etc. om bij te dragen bij de populariteit bij zoekmachines. Leuke tips gekregen over do's en dont's. Zeker interessant voor met name onze vooruitstrevende klanten.

De tweede sessie was een discussie met betrekking tot de toekomst van search met name voor de Duitse markt. Het panel bestond vertegenwoordigers van Google, Yahoo en Live Search. De onderwerpen zijn vergelijkbaar als in Nederland, local search, personalized search (Microsoft noemt dit als de belangrijkste ontwikkeling voor de toekomst). Video search werd overgeslagen (heb het zelf maar even onder de aandacht gebracht) alledrie geven aan dat erg belangrijk is. Opvallend was dat de moderator Google nogal in het beklaagdenbankje zet. De markt heeft blijkbaar behoefte zich af te zetten tegen de marktleider.

De derde sessie behandelde hoe SEO te implementeren in een internationale organisatie en de realiteit die dit met zich meebrengt. De spreker heeft een leuke benaming voor de linkerbovenhoek: 'search shelf space' m.a.w. de zoekmachine als winkelruimte. Hij noemt als tendens dat er steeds meer organisaties iemand in dienst hebben die verantwoordelijk is voor SEM, dus Search wordt steeds belangrijker. De spreker toont een interessant stappenplan voor de implementatie van SEO in grote organisatie. Ook introduceert hij de 'missed opportunity matrix' die gebruikt kan worden om het management wakker te schudden wat slechte vindbaarheid voor een organisatie betekent. Mooie ondersteuning voor een ROI calculatie.

Vervolgens nog een sessie over succesvolle site architectuur door Shari Thurow. Naast de technische architectuur wordt er ook veel aandacht aan de 'user-friendliness' van de website besteed. Ook de relatie van de pagina ten opzichte van het zoekwoord in de zoekmachine. De overige meer technische onderwerpen zijn weinig nieuws.

De laatste sessie van de dag was een paneldiscussie over de toegevoegde waarde van Search voor een bedrijf/organisatie. In zaten een aantal personen die regelmatig bij de verschillende SES congressen spreken. , Udayan Bose en Shari Thurow. Statement van Mike Grehan: op een schaal van 0-10 zit search nu 2,5. Udayan Bose: belangrijkste ontwikkeling is de 'awareness' for search maar de de ontwikkelingen gaan zo snel dat de markt het niet bij kan houden. Shari Thurow: "search engines are assuming that people can search, which is not the case" de toekomst is personalization.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie