Social in Business

Door Danny Korver Voor de zesde keer vond donderdag 14 februari The Social Conference plaats met als thema Social in Business. Circa 300 marketingprofessionals kwamen bijeen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam om de kracht van social media in 2013 uitvoerig onder de loep te nemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opkomende technologie heeft gezorgd voor innovatie en groei van social media activiteiten. Merken en hun organisatie zijn meer social dan ooit tevoren. Men ziet positieve ROI op initiatieven van interne en externe social media. Echter, de beste merken beseffen dat toekomstige groei een verschuiving vereist van oude strategieën en vraagt om een heldere koers voor de toekomst die verder leidt dan social business. De hoogste tijd om te luisteren naar de kennis en ervaring van experts als Marian Spier (TEDX), Jordi van de Bovenkamp (Boomerang Create), Esther Leloux (Lost Boys), Kees Verhoeven (D66), Ronald Velten (IBM), Toon van Bodegom (Myler), en vele anderen.

Het gevarieerde programma zorgde voor een goede combinatie van experts die de bezoekers meenamen in hun social world. Experts die naast het thema Social in Business ook aandacht besteedde aan subthema’s als de accountability van social media, integratie & samenwerking en wetenschappelijke inzichten rond communicatie op het sociale web.

Social by Design
Dagvoorzitter Thijs Sprangers, Social Director eFocus en partner & social media strateeg bij KREM, stak enthousiast van wal en nam het publiek mee terug in de tijd; de eerste sessie in 2007/2008 waarin de toekomst en de ontwikkeling van Social Media centraal stond. Zes jaar later is social media in business niet meer weg te denken en is de huidige trend Social by Design! Hij neemt ons vervolgens mee door het programma en duidelijk wordt dat de sprekers en hun presentaties zeer uiteenlopend zijn. Een kwestie van bewust en weloverwogen kiezen dus!

It’s all about people
Als eerste de beurt aan Peter Kim, VP Managing Director, Business Transformation. Een bevlogen Amerikaan, met ervaring bij grote merken als PUMA en onderzoeksbureau Forrester Research, vroeg het publiek: “Do you remember your first time?”. Goede vraag. Peter kon het zich nog prima voor de geest halen en toonde ons zijn eerste blog en de reactie die daar op volgde. Een reactie die allesbehalve positief was. Anno 2013 is hij een zeer succesvol schrijver én spreker zo bleek. Met quotes als “Show me te money”, “Start with the people” en “It’s all about emotion” presenteerde hij praktijkvoorbeelden en businessmodellen.

On Stage
LBi Lost Boys
Lost Boys Esther Leloux presenteerde ons het businessmodel waarin zowel de monoloog versus de dialoog als de belofte versus het bewijs centraal stonden. Aan de hand van de ijkpersonen Tom en Frank, ieder uit een andere generatie, belichtte ze hun visie op merkidentiteit en strategie. Een visie die de strategie kunnen versterken en waarin techniek, innovatie en marketing/communicatie prima samengaan. Essentie van het verhaal: alles is digital, techniek verandert marketing en communicatie, het merk is niet langer statisch maar dynamisch en vormt zich naarmate de interactie met de doelgroep groeit.

D66
Vervolgens ging de microfoon over naar Tweede Kamerlid Kees Verhoeven van D66. Hij probeerde antwoord te geven op de vraag ‘Hoe gaat politiek om met social media?”. Conclusie: politici twitteren erop los, maar doen dit allemaal op een andere manier. Daar waar Rita Verdonk haar achterban actief vroeg om hun mening tot besluitvorming, daar liet Ronald Plasterk zich in eerste instantie ontvallen niets met social media te maken willen hebben tot hij de kracht ervan ontdekte en binnen een half jaar overkill pleegde door iedere dag tal van tweets te posten. De presentatie van Kees kun je hier terug lezen: http://www.slideshare.net/Emerce/tsc13-kees-verhoeven-d66

Social Talk Music
Daarna de hoogste tijd voor wat discussie tijdens Social Talk, thema Music. Niels Aalberts (Friendly Fire), Jesse Limmen (Magneet Festival) en Andy Zondervan (BUMA Stemra), gingen met elkaar in gesprek over nieuwe patronen in muziek en haar sociale componenten. Verschillende stellingen werden door moderator Jasper Leunk van eFocus voorgelegd en besproken. De belangrijkste insights die hieruit naar voren kwamen waren: een volger is niet altijd een fan, social media is de grootste kroeg, als iets niet op social media staat bestaat het volgens veel jongeren niet.

TEDX
Tijd voor TEDX! Benieuwd naar de totstandkoming van dit fenomeen inspireerde Marian Spier ons met het ontstaan van TEDX Amsterdam als onderdeel van het wereldwijde platform. De keuzes die zijn gemaakt, de stappen die zijn genomen en het belang van de actieve betrokkenheid van ambassadeurs. Sterk staaltje lef, kennis en enthousiasme. Zie hier de presentatie van Marian: http://www.slideshare.net/Emerce/tsc13-marian-spier-tedxamsterdam.

Clockwork
Afsluitend bezochten we Hannes van Raaij, Creatief Directeur van Clockwork. Een gepassioneerde persoonlijkheid die zijn ouders, de muziek en zijn vakmanschap verbond in zijn presentatie. Een frisse verschijning met een enthousiast en trots verhaal over hoe zijn Clockwork de social media strategie van The Voice of Holland uitdacht en daarmee een talentenjacht een nieuwe impuls gaf.

Conclusie
Een inspirerende dag, waarbij niet direct veel nieuwe aspecten aan het licht kwamen, maar waarbij de kracht van herhaling ons wel weer heeft wakker geschud. De presentatie van Peter Kim en Marian Spier sprongen er wat mij betreft het meeste uit. Maar ook het enthousiasme en de creativiteit van de presentaties van Jordi en Hannes spraken tot de verbeelding. Variatie voedt in dit geval volop het brein, ofwel 100% food for thought. Het is alleen de vraag, wat doe je ermee? In mijn geval veel, deze presentaties hebben me er wederom van overtuigd dat alles draait om lef en het daadwerkelijk doen. Werk aan de winkel dus...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie