Marieke Heesakkers SMP - We leven in een tijd waarin veel onzeker is. Oude structuren staan op instorten. Steeds meer mensen eisen dat er rekening wordt gehouden met een groter belang. Groei is niet meer vanzelfsprekend en we gaan en kunnen niet meer terug naar hoe het was vóór de crisis. Het systeem kan de belofte simpelweg niet meer waarmaken. Reden tot wanhoop? Zeker niet. Méér dan alleen veranderen: zeker wél.
Vitas Kersbergen: Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd door de Brown Paper Company voor zomervaren… een avond rondvaren in de Amsterdamse grachten met genodigden, ieder uit verschillende branches en allemaal een connectie met BPC. Ondanks dat het, door een gebrek aan zon, tijdens een groot gedeelte van de tocht enigszins blauwbekken was, ging ik met enorm veel energie, nieuwe contacten en ideeën de deur uit.
Door Mike Hoogveld MSc RM Multi Channel Management is het optimaal inzetten van de diverse communicatiekanalen waar een onderneming over beschikt. Het aantal multichannel shoppers en hun omzet is groot en snel groeiend. Zij genereren een veel hogere klantwaarde dan mono-channel shoppers. Maar hun gedrag is complex: ze gebruiken kanalen dwars door elkaar in hun oriëntatie-, koop- en gebruiksprocessen. Terwijl ze wel een geïntegreerde winkelervaring en marketingbenadering verwachten.
Door Coen Bijlsma MBA RM De consument wil best duurzaam, maar ze wil ook veel andere dingen. En bij gebrek aan tijd heeft de consument geen zin in ingewikkelde keuzes.
Door Gijsbregt Vijn B2B marketing gaat over het vinden van leads, leads en nog eens leads. Omdat de meeste klanten steeds vaker hun zoektocht naar een nieuwe product of service online starten, hebben ons allemaal massaal op social media en content gestort om deze leads binnen te halen. We zijn er allemaal van overtuigd dat het kopjes koffie drinken van sales niet meer werkt. Maar onderzoek wijst uit dat social media op dit moment ook nog niet de holy grail is naar ROI.
Door Rob Besseling We leven in het verbindingstijdperk. Een tijd waarin klanten verbonden willen zijn met bedrijven en merken. Alleen maar zenden en dan ook nog met als boodschap een ‘strik’ om een product mooi(er) te maken, is niet meer voldoende. Er is vanuit de essentie van het merk een echte verbinding nodig om merkvoorkeur en daarmee klantloyaliteit te realiseren.
Een bijdrage van Annemarie Borzone - “Van ‘insight’ naar propositie is te kort door de bocht; doorgrond ook je eigen merk”
Door Guy van Liemt RM Steeds meer organisaties en merken nemen de purpose als het kloppende uitgangspunt van hun merkidentiteit & positionering. Hiermee wordt een human purpose beyond profit bedoeld. Ook wel de WHY (your cause, your belief), de ziel (soul), de ideals, de merkmissie of de merkaliteit genoemd, en gaat het over het verschil dat je als merk of organisatie probeert te maken in de wereld.
Door Ayman van Bregt SMP
Door Peter Verhoef en Edwin Kooge In tijden van een grotere nadruk op de opbrengsten van marketing activiteiten, is marketing accountability een belangrijk begrip geworden binnen marketing. Marketing accountability is ook belangrijk om de marketing-afdeling een prominentere plek te geven in het bedrijf.
Door Yousri Mandour en Kris Brees Of je nu moet of wil, het is zaak te blijven groeien door nieuwe business te blijven creëren. Maar hoe zorg je daarvoor? Groei kun je realiseren door scherpe strategische keuzes te maken. Steeds vaker blijkt dat deze aanpak op lange termijn onvoldoende vruchten afwerpt. De laatste jaren zien we dat een duurzaam concurrentievoordeel vaak alleen ontstaat door vernieuwing van het bestaande businessmodel.
Door Vitas Kersbergen In reactie op mijn geplande bezoek aan het Miele Inspirience Centre, krijg ik een smsje, ‘Miele, gaaf…er is geen betere! ;-)’ De slogan zit er in ieder geval goed in….maar is het ook zo? Authenticiteit en betrouwbaarheid zijn meer dan ooit essentieel voor iedere marketeer, zeker nu mensen door de groeiende deelbaarheid van informatie loze slogans genadeloos afstraffen. Zou Miele dat waar maken?
Door Danny Korver Voor de zesde keer vond donderdag 14 februari The Social Conference plaats met als thema Social in Business. Circa 300 marketingprofessionals kwamen bijeen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam om de kracht van social media in 2013 uitvoerig onder de loep te nemen.
Door Sandra Lopulalan SMP
Door Jeanine Dijkhuis SMP
Door Jeanine Dijkhuis Het einde van het kalenderjaar is traditiegetrouw de periode voor terugblikken, nominaties en prijzen. De verkiezingen voor de beste, de innovatiefste ondernemers/sportmensen/muziek etc. slaan ons om de oren. Zo ook in ons marketingvak. Voor de origineelste campagnes, beste copywriters, de door het publiek meest geliefde commercials en zo verder. Gekozen door vakbroeders en/of consumenten. Wat is dan óók nog de waarde van de NIMA AWARDS?
Door Jeanine Dijkhuis SMP Het beste nieuws van de NIMA AWARDS 2012 is dat de categorieën van vorig jaar zijn verdwenen. In 2011 werden de genomineerden ingedeeld naar hun onderscheidend vermogen op de deelgebieden duurzaam ondernemen, digitale marketing of klantgericht ondernemen. Mijn marketinghart maakte een sprongetje toen ik hoorde dat NIMA van mening is dat deze disciplines anno 2012 onderdeel zijn geworden van de marketingstrategie van iedere zichzelf respecterende organisatie.
Door Sandra Lopulalan SMP Wij zijn als volk ontzettend nuchter, vinden we zelf. Awards en onderscheidingen bekijken we heel rationeel. Het zijn commerciële foefjes, bedoeld om elkaar weer eens bij elkaar te brengen en elkaar op de schouders te slaan. Nee hoor, wij doen daar niet aan.