TikTok lanceert fonds om videomakers aan zich te binden

Het is de eerste keer dat TikTok videomakers rechtstreeks betaalt.

Terwijl TikTok ondanks alle kritiek in populariteit blijft groeien, probeert het bedrijf gebruikers aan zich te binden met een nieuw fonds van 200 miljoen dollar. Het fonds is bedoeld om ambitieuze 'creators' te ondersteunen die 'op zoek zijn naar mogelijkheden om in hun levensonderhoud te voorzien' via de app.

 

Advertentie
advertisement

Omkoperij

Het is de eerste keer dat TikTok videomakers rechtstreeks voor inhoud betaalt. Enkele videomakers zullen het komende jaar regelmatige betalingen ontvangen en het fonds zal in de loop van de tijd groeien. Het bedrijf heeft niet bevestigd of er een limiet is aan het aantal gebruikers dat met het fonds betaald kan worden. Videomakers die financiering willen aanvragen, moeten 18 jaar of ouder zijn, originele video's plaatsen en inhoud maken die in overeenstemming is met de communityrichtlijnen van TikTok.

Het opgeven van het aantal volgers is een vereiste, maar TikTok heeft niet aangegeven hoeveel er nodig zijn. Videomakers in de Verenigde Staten kunnen in augustus een aanvraag indienen. Het bedrijf wil het Creator Fund wereldwijd uitbreiden, maar weet niet wanneer dat zal gaan gebeuren. Eind mei lanceerde het bedrijf al een Creative Learning Fund van 50 miljoen dollar voor docenten. 

Het betalen van gebruikers heeft veel weg van omkoperij. TikTok ligt momenteel zwaar onder vuur nu er in meerdere landen verwijten steeds luider klinken dat de app te nauwe banden heeft met de Chinese overheid via zijn Chinese moederbedrijf ByteDance. Zo zou TikTok persoonlijke gegevens van zijn gebruikers met de Chinese regering kunnen delen. De nieuwe Chinese veiligheidswet voor Hongkong waarmee Peking zijn grip op de stadstaat heeft verstevigd, gooide de afgelopen tijd alleen maar meer olie op het vuur.

TikTok denkt aan een wijziging van de bedrijfsstructuur om zijn critici te paaien. Een van de mogelijkheden waar TikTok naar kijkt is om meerdere onafhankelijke directeuren aan te stellen. Daarnaast worden de opties onderzocht voor een hoofdkantoor, dat buiten China gevestigd zou moeten zijn, aldus de bronnen. Momenteel heeft TikTok geen eigen hoofdkantoor. De topman werkt vanuit het Amerikaanse Los Angeles. Eerder werden Londen, Dublin en Singapore als mogelijke vestigingsplaatsen genoemd. Gesprekken met de Britse regering zouden intussen alweer zijn afgebroken.

TikTok won de afgelopen tijd aan populariteit omdat veel mensen thuis opgesloten zaten met hun telefoons vanwege de coronapandemie. In het eerste kwartaal downloaden 315 miljoen gebruikers de app, een recordaantal in een kwartaal. Daarmee zijn 2,2 miljard mensen al gebruiker van TikTok.

In de Verenigde Staten is het sommige ambtenaren verboden om de app te downloaden, uit vrees dat gevoelige gegevens of informatie kunnen uitlekken. Vorige maand werd bekend dat Europese privacytoezichthouders de app onder de loep nemen. Er bestaan onder andere zorgen over de bescherming van de privacy van kinderen en jongeren.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie