Uitzending gemist op IPTV van KPN

Uitzending gemist komt vanaf het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar via digitale televisie (IPTV) van KPN. KPN en de Publieke Omroep hebben hierover afgelopen zaterdag een overeenkomst gesloten. De Publieke omroep wil dit jaar nog vijf digitale themakanalen verkopen aan diverse distributeurs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Abonnees van IPTV kunnen straks dus op momenten dat het hen uitkomt televisie-uitzendingen van de publieke omroepen bekijken. De site trekt op dit moment circa 30.000 bezoekers per dag.

De Publieke Omroep onderhandelt al een tijdje met aanbieders van digitale televisie zoals KPN, Tele2 (voorheen Versatel), UPC en Casema over de doorgifte van Uitzending gemist en digitale themakanalen van de Publieke Omroep. Michel Mol, internetcoördinator van de Publieke Omroep, zegt tegen het NRC dat hij verwacht dat in de loop van dit jaar ook andere telecombedrijven en kabelmaatschappijen de digitale kanalen van de Publieke Omroep gaan doorgeven.

De Publieke Omroep maakt dit jaar daarom vijf digitale televisie-themakanalen om die als één pakket te kunnen verkopen aan distributeurs. Dat pakket zal met een decoder te zien zijn.

Het BNN-jongerenkanaal The Coolcast Project is één van die vijf kanalen. Het digitale televisiekanaal van BNN wordt iin september gelanceerd en heeft een budget van naar schatting 900.000 euro. Op de digitale zender komen herhalingen, uitzendingen uit het archief van zowel BNN als van de overige publieke omroepen, bijvoorbeeld Jules Unlimited van de VARA. Maar er is ook plek voor nieuwe producties, bijvoorbeeld talkshow-achtige programma’s vanuit het eigen gebouw, en er komen zogenaamde short form programma's; een soort tv-remix van verschillende programma's in blokken van twee uur.

De andere themakanalen zijn nieuws (met vooral het NOS Journaal), parlement (met onder meer uitzendingen van debatten in de Tweede Kamer), cultuur (zo breed mogelijk) en een kanaal met kijkcijferhits uit het archief van de publieke omroepen (series, sport, koninklijk huis, etcetera).
Die vijf zenders zullen samen ongeveer 4 miljoen euro per jaar kosten. Ze vallen onder de Publieke Omroep, het centrale bestuur dat de geldstromen beheert en de gewone tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 indeelt.

Daarnaast mogen de publieke omroepen (van de AVRO tot de VPRO) zelf ook digitale kanalen maken op basis van hun eigen programma’s en plannen, maar ze mogen daar niet te veel geld aan besteden, omdat het bereik van dergelijke kanalen nog relatief klein is.

Voorbeelden van dit soort tv-zenders zijn: Holland Doc (documentaires) en /Geschiedenis, beide van de VPRO; Voor alle fans van de TROS met Nederlandse muziek en Nederland E, een educatief kanaal van Educom.

bron: NRC Handelsblad

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie