Premium

Verloochent Starbucks zijn sociale imago?

The Grocery Manufracturers Association (GMA) gebruikt bekende merken om meer bekendheid te genereren in hun strijd tegen het verplicht labelen van genetische gemodificeerde ingrediënten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op sociale media ging dit weekend een petitie van rond, die en  vraagt om zich terug te trekken uit de rechtszaak tegen Vermont en de strijd tegen het accuraat labelen van voedsel. De Amerikaanse staat Vermont heeft in mei 2014 een wet goedgekeurd, die vanaf 1 juli 2016 voedselbedrijven verplicht om producten die genetisch gemodificeerde ingrediënten bevatten te labelen. Dit zijn ingrediënten waarvan het genetisch materiaal gewijzigd is door het gebruik van technologie. Denk hierbij aan het verbeteren van geneesmiddelen of het verlengen van de houdbaarheid van een voedselproduct.

Verkeerde beeldvorming

Starbucks zou samen met Green Mountain Coffee en  namens strijden tegen de doorgang van de wet. Het biotechnologische bedrijf Monsanto heeft een geschiedenis in het voeren van actie tegen soortgelijke initiatieven, maar voor Starbucks staat dit haaks op hun sociale en maatschappelijke imago.

In reactie op felle tweets begonnen aanhangers van Starbucks een post van te delen die inhoudelijk in gaat op de petitie van SumOfUs. In de petitie wordt gesteld dat Starbucks en Green Mountain Coffee Monsanto steunen in de strijd tegen het labelen van gemodificeerde producten, maar in feite klaagt The Grocery Manufracturers Association (GMA) Vermont aan om de wet terug te trekken. De GMA is een overkoepelende organisatie van de voedselindustrie, waar naast Starbucks en Monsanto nog 300 andere organisaties lid van zijn. Snopes.com stelt dat de GMA Starbucks en Monsanto enkel gebruikt om meer publiciteit te genereren voor de rechtszaak. De GMA zou niet erkend worden als een opzichzelfstaande organisatie, maar de website, een open lijst met het aantal leden en een uitgesproken standpunt tegen het labelen van gemodificeerde producten doen anders vermoeden. 

De Slag om Vermont

Hoewel Vermont maar 600,000 inwoners telt, wordt de doorgang van het wetsvoorstel essentieel, aldus SumOfUs. &;In Vermont kunnen we het goede voorbeeld aan de wereld geven. Consumenten hebben recht om te weten wat ze consumeren.&; Inmiddels hebben bijna 280 duizend mensen de petitie getekend en neemt de kritiek op sociale media richting Starbucks toe. Verrassend is dat Starbucks vooralsnog geen reactie heeft of überhaupt lijkt te geven. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie