De Leeuwinnen gaan als een dolle, maar waar blijft de media- en sponsoraandacht?

Anne Stokvis verbaast zich over de uitblijvende aandacht van de Grote Partners van voetballend Nederland.

Door: Anne Stokvis
 

Terwijl meer dan 1,2 miljoen Nederlanders Oranje aanmoedigden door de groepsfase, blijft het reclameblok angstvallig stil. Waar zijn de merken die zich voordoen als vernieuwers en kansenpakkers? Het WK is juist voor hen die deze waarden in hun merk hart hebben, een mooie kans.

'Vrouwenvoetbal' is de snelstgroeiende sport ter wereld, óók in Nederland. En natuurlijk, de commerciële kant blijft nog achter op deze groei. Maar ligt daarin juist niet de potentie?

Het doet me denken aan 2017: Het EK vrouwenvoetbal in ons eigen land. Er was nauwelijks media-  of sponsoraandacht. Een beeld dat veranderde naarmate de vrouwen verder in het toernooi kwamen. En daarmee in de hoofden van de consumenten.

Een kantelpunt, zo laten ook de kijkcijfers zien:

  • Meer dan 4 miljoen Nederlanders zagen onze Leeuwinnen de EK-finale van 2017 winnen. Dit was op dat moment 83 procent van televisiekijkend Nederland.
  • In 2019 namen die cijfers flink toe: 5,5 miljoen mensen zagen de WK-finale van Oranje verloren gaan.
  • Het EK 2021 trok veel nieuwe kijkers, waarvan 47 procent vrouw is. 46 procent van hen bleef ook na het toernooi de sport volgen.

Kijk nu wordt het interessant.

Iedereen weet dat sponsoring een goede manier is om je merk snel in het hoofd bij veel mensen te krijgen. Helemaal als dit langdurig en goed wordt gedaan. Zoals Rolex al tientallen jaren de Timekeeper speelt tijdens Wimbledon.

Des te onbegrijpelijker is het dat we nauwelijks wat horen van de grote KNVB-sponsoren zoals Albert Heijn, Bitvavo, KPN en Nederlandse Loterij. Hoe kan je jezelf Partner van voetballend Nederland noemen, maar onzichtbaar zijn tijdens een WK?

Ondertussen blijven de Leeuwinnen scoren in prestaties en kijkcijfers, Voormalig prof Leonne Stentler noemt Nederland - na uitschakeling van de Verenigde Staten en Duitsland - zelfs dé favoriet.

Desondanks geeft de Ster aan dat er nog weinig beweging is rondom de reclametijd van Oranje. 'Wie had kunnen weten dat zelfs midden in de nacht honderdduizenden Nederlanders zouden kijken?', is de reactie bij de NOS.

Eerlijk, dat had je kunnen weten. Pak simpelweg de data erbij: vrouwenvoetbal scoort jaar op jaar, beter en beter. Ook commercieel gezien.

  • 7 procent van de profclubs in 2022 verdient meer dan 1 miljoen dollar, terwijl de teams een jaar-op-jaargroei van 33 procent in commerciële inkomsten noteerden.
  • De vrouwenliga's kenden een jaar-op-jaar commerciële inkomstengroei van 24 procent (FIFA Benchmark 2022).
  • Dit WK is het grootste en rijkste vrouwenvoetbaltoernooi ooit, met 32 teams en een prijzengeld van 110 miljoen dollar, een verdrievoudiging ten opzichte van 2019.

Ding dong!

Ik hoop dat de Oranjekoorts onder marketeers in Nederland de komende weken zal toenemen. Dat er een merk opstaat dat niet gelijke kansen benadrukt, maar de sportprestaties viert. En het lef heeft om te investeren in een groeiende sport.

Om af te sluiten met de woorden van afzwaaiend icoon Marta dit toernooi: 'Blijf vrouwenvoetbal steunen, zij beginnen pas.'

Anne Stokvis is creative director bij N=5.

Video: NOS

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie