Wees je klanten voor?!

Na een avond televisie kijken bleef ik met enige verbijstering nog even op de bank zitten. Drie reclames waren mij in het bijzonder opgevallen: Volkswagen, PLUS en Ziggo. In deze reclames zag ik een schrikbarende overeenkomstige factor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hetgeen wat mij bij alle drie deze reclames opviel, was het feit dat de betreffende merken hun reclame gebruiken om zichzelf eigenhandig een kopje kleiner maken. Elk van de reclames bevat een spottende en kleinerende boodschap over de organisatie en het (marketing)beleid; dat kan geen goede ontwikkeling zijn! Hieronder zal ik de reclames bespreken die mij, in negatieve zin, bijzonder waren opgevallen.

Volkswagen
In de reclame van Volkswagen is een radeloze verkoopmedewerker te zien die (bijna) geestesdood is en het plezier in zijn werk is verloren. Daarnaast toont de reclame een klant in totale besluiteloosheid en keuzestress; hij wil daarom proefrit na proefrit maken. Daarna volgt de allesomvattende boodschap: “Voor niemand makkelijk. Kiezen uit 350 schonere Volkswagens”.
Mijn gedachte zou zijn: als het voor niemand makkelijk is, waarom dan 350 modellen maken en verkopen? Blijkbaar worden zowel personeel als klanten er niet beter van (of althans, dat doet de reclame vermoeden).

PLUS
De betreffende reclame van PLUS is de reclame waarin de versproducten centraal staan. Ten eerste is, in de reclame, alles bij PLUS afhankelijk van het toeval. De leverancier van lamsoren komt toevallig net langs. De andere medewerker beaamt: “ja ook toevallig”. Daarna wordt overgeschakeld naar ene Edgar, die wederom toevallig bij de vaste teler staat. Heel toevallig, helemaal wanneer blijkt dat deze Edgar bij de verkeerde ‘teler’ staat, namelijk de ‘teler’ van lammetjes in plaats van lamsoren. Edgar besluit het geheel met een bijzonder bijster: huh?!

PLUS wil zich positioneren als de service supermarkt van Nederland, maar op deze manier gaat dat mijns inziens niet lukken. Het hangt, blijkbaar, van het toeval af of de leverancier al dan niet levert en dus of producten beschikbaar zijn. Bovendien, van service kan niet gesproken worden als medewerkers vlees en groenten niet uit elkaar kunnen houden. Stel je voor dat je om lamsoren vraagt en de supermarktmedewerker even later terugkomt met een kist vol oren van lammetjes! (Al dan niet gerelateerd aan dit blog heeft de eigenaar van de PLUS reclame besloten de reclame 'privé' te maken, het is hierdoor niet meer mogelijk de reclame ook daadwerkelijk te bekijken.)

Ziggo
Bij Ziggo gaat het om de laatste zin die uitgesproken wordt in de reclame. Ik citeer: “Sjonge, jonge, jonge.. wat stom zeg.. een pratende tv”. Als Ziggo zelf stelt dat het een stomme reclame is, waarom zouden ze hun consumenten er dan mee lastigvallen? Waarschijnlijk is het een poging om humor in een reclame te verwerken, gezien het feit dat de zin wordt uitgesproken door een pratende stoel.
Maar als een pratende tv door Ziggo zelf als stom wordt aangemerkt, vallen pratende stoelen dan niet in dezelfde categorie? Bovendien zou ik durven stellen dat een pratende stoel nog ‘stommer’ is dan een pratende tv, aangezien een tv in staat is tot het maken van geluid en het overbrengen van boodschappen. Eigenlijk benadrukt Ziggo op deze manier dus hoe ‘stom’ er gehandeld wordt en hoe ‘stom’ de communicatie naar klanten is.

Wees de klant voor! Begin alvast met het wegzagen van de poten onder je eigen stoel?
Ik geef toe dat het bijsturen en beïnvloeden van verwachtingen van consumenten een belangrijk onderdeel van marketing is. Te hoge verwachtingen kunnen een zeer negatief effect hebben op de tevredenheid die klanten ervaren. Daarnaast worden consumenten steeds meer als zelfdenkende wezens gezien, in plaats van voor marketingmanipulatie gevoelige wezens, zoals jaren terug het een gangbaarder gedachtegoed was. Ook wordt met enige regelmaat geopperd dat veel consumenten niet weten wat ze in de toekomst willen en/of wensen en dat marketeers en hun organisatie hier een leidende rol in kunnen en moeten spelen. Ze moeten hun klanten voor zijn.

Echter, het ontstaan van een credo als: “laten we de klant voor zijn en zelf alvast onze zwakke plekken adverteren", kan niet de bedoeling zijn van een combinatie van het bijsturen van verwachtingen, een toename van de mate waarin consumenten geacht worden zelf te kunnen denken en het klanten voor willen blijven. Bovengenoemde reclames zijn hier een goed voorbeeld van. Volkswagen, dat zo veel modellen produceert dat het van te voren naar potentiële klanten communiceert dat zij (en ook de medewerkers) beter weg kunnen blijven, omdat klanten zullen ervaren dat ze niet kunnen kiezen. PLUS, dat alvast consumenten op de hoogte stelt van het feit dat producten bij toeval geleverd worden en dat de medewerkers vlees en groeten niet uit elkaar kunnen houden. En tot slot Ziggo, dat (misschien kan de reclame zo het beste geïnterpreteerd worden) zich verontschuldigt voor de stomme reclames waarmee het de consument heeft overladen de afgelopen tijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie