Premium

De Telegraaf is boos op de Staatsloterij vanwege PR-hoax

Hoofdredacteur Paul Jansen: ’Dit gaan we zeker onthouden’

De Telegraaf is boos op de Staatsloterij vanwege een . De wakkere krant berichtte gisteren over de vondst van een kist met goud uit 1726 in de Reigersplas, en tal van media volgden. Het bleek een PR-stunt te zijn waarmee de Staatsloterij onder de aandacht wilde brengen dat er een staaf goud is te winnen bij de komende trekking.

Not amused

Hoofdredacteur Paul Jansen van de Telegraaf vindt de actie veel te ver gaan: ‘We zijn not amused en dit gaan we zeker onthouden richting de Staatsloterij. Dit knaagt wat ons betreft aan de betrouwbaarheid van de woordvoering van de Staatsloterij.’

De betreffende verslaggever van De Telegraaf heeft volgens Jansen bij het duikteam dat het nieuws naar buiten bracht gecheckt of het een grap was. Jansen: ‘Dat was het niet, daar hebben ze omheen gedraaid. Wij vinden het middel in geen enkele verhouding staan tot het doel. Wij wensen als medium niet gebruikt te worden voor een publiciteitsstuntje van wie dan ook en zeker niet van de Staatsloterij.’

Ongenoegen delen

Jansen stelt dat media  niet ingezet mogen worden als verlengstuk van de marketing van bedrijven. ‘Als er bewust nepnieuws wordt gelanceerd, kun je dat in sommige gevallen nog accepteren als er een maatschappelijk doel mee is gemoeid, zoals destijds bij de Grote Donorshow van BNN. Hoewel daar ook de nodige discussie over was.  Dan zou je kunnen zeggen, het doel heiligt de middelen. Ik vind dit te ver gaan.’

De hoofdredactie van De Telegraaf zal contact opnemen met de Staatsloterij om zijn ongenoegen te delen: ‘Dat gaan we zeker doen.’

Hoop waarheid

Floris van Driel van de Staatsloterij is zich van geen kwaad bewust en zegt dat de keuze voor de hoax bewust is gemaakt. ‘We hebben gezorgd dat er korte tijd zat tussen het moment dat we het nieuws naar buiten brachten via het duikteam en de onthulling van ware reden. Bovendien zit er een hoop waarheid in het bericht. We hebben de geschiedenis die teruggaat tot 1726 en we hebben echt een goudstaaf in ons prijzenpakket. Dat zijn gewoon feiten.’

Marketing-PR

Maar dat is natuurlijk niet waarop de journalisten zijn aangeslagen? Van Driel: ‘Je moet een onderscheid maken tussen marketing-PR en onze relatie met journalisten, die gewoon goed is. Dat is meer corporate communicatie. Met de Telegraaf is de relatie goed, en die zal goed blijven.’

Maar dat is toch een ouderwetse opvatting? Wat zal het de buitenwereld uitmaken of het marketing-pr is of corporate communicatie. Van  Driel: ‘Dit ging natuurlijk gewoon om  de attentiewaarde. Maar het is een grap, iets met een knipoog. Een 1 aprilgrap, maar dan op een andere datum.’

Geen kwaad

Volgens Van Driel is er niet gelogen tegen de media: ‘Er zijn vragen aan het duikteam gesteld, en daar hebben we steeds geantwoord dat donderdag de kist boven water zou worden gehaald. We hebben donderdagochtend ook vroeg bekendgemaakt dat het om een grap ging.’

Jullie zijn niet benaderd om te checken? ‘Nee, dat is niet gebeurd. Waarschijnlijk om het verhaal zo goed in elkaar stak. We hadden, omdat we 1726 zo specifiek gebruikten, wel verwacht dat iemand er achter zou komen. Als een journalist had gebeld hadden we het natuurlijk toegegeven. We hebben bewust de keuze gemaakt, ingeschat dat het geen kwaad kon.’

Foto: Paul Jansen, ANP, Jerry Lampen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie