Premium

Deze innovaties zijn er dit jaar bij 24Festival en de Effie

Nu de prijzenregen van mei voorbij is, willen Effie-bestuurder Dick van der Lecq (Etcetera) en 24Festival-voorzitter Erik van Engelen (Eneco) het 24Festival en de Effie in de spotlights zetten. Want er zijn dit jaar veel innovaties.

Het duurt misschien nog even, maar op 1 november is het 24Festival (wederom in het Concertgebouw in Amsterdam). Er verandert wel het een en ander aan het festival. De locatie blijft hetzelfde, het Concertgebouw in Amsterdam. Verder is er weer het vertrouwde Grote Marketing Congres - studenten kunnen dit congres ’s ochtends wederom bijwonen - en in de avond de feestelijke Effie-uitreiking.

Maar er zijn ook nieuwe onderdelen, zoals de Effie Masterclasses over hoe je tot een goede Effie-case komt. En er is een parallel event tijdens het Effie-gala, waarover zo meer.


Erik van Engelen

Marketing in the fast lane
Eerst het thema van het 24Festival dit jaar: Marketing in the fast lane. Eigenlijk behoeft dat nauwelijks uitleg. De kersverse Effie-juryvoorzitter Tex Gunning zei het laatst al: ‘Marketeers die zeggen te weten hoe het allemaal moet, zullen falen.’

Erik van Engelen gaat daarop door: ‘Marketing wordt er niet makkelijker op. We staan in het midden van alle veranderingen en het is voor elk bedrijf een ontdekkingstocht. Voor 70 procent is het zekerheden inbouwen, voor 20 procent experimenteren en voor 10 procent “wild and crazy”.’

Dick van der Lecq vult aan: ‘Het is geen mode, elke business moet innoveren. Geen enkel merk of bedrijf kan daarin achterblijven. Dat zie ik ook bij Etcetera, waar ik voor veel klanten met transformatietrajecten bezig ben. Toekomstvoorspellingen zijn nooit lineair. Het is een soort perfect storm, met meerdere fronten en daar komt een nieuwe toekomst uit.’

Van Engelen vertelt dat er onlangs bij Eneco drie personeelsnummers aangemaakt zijn voor drie robots die er nu ook echt werken. ‘Dan besef je wel dat het allemaal wel erg dichtbij komt.’

Volgens Van der Lecq is er ook wel een spanningsveld bij veel bedrijven. ‘Enerzijds moeten ze op een andere manier, agile, gaan werken, in kleinere zelfsturende teams. Anderzijds vinden er nog reorganisaties plaats en moet je even geen fouten maken. Dat geeft een gevoel van onveiligheid.’

Van Engelen: “Als je je 24/7 op een project concentreert en het project wordt gestopt, dan heb je op dat moment geen werk meer. Da’s even wennen.’

De line-up van sprekers op 24Festival ligt nog niet vast. Duidelijk is dat de marketeers en andere vakgenoten die straks op het podium staan ook geen pasklaar antwoord zullen hebben op de vraag waar het naartoe gaat met het marketingcommunicatievak.

Wel kunnen ze inspirerend vertellen over hoe ze met de innovaties omgaan. De eerste namen zijn al bekend: Dave Trott, Hanneke Faber, (cco Ahold), Tex Gunning (ex-TNT) en – talking about the fast lane - Blokkers Robert Bohemen.


Dick van der Lecq

Twee speerpunten Effie
Dan de Effie. In de evaluatie-enquête van vorig jaar kreeg de Effie-uitreiking een opvallend hoge score. Wel stelde het bestuur vast dat de toplaag van bureaus en adverteerders enerzijds én jonge studenten anderzijds ruim vertegenwoordigd zijn, maar de ‘middengroep’ minder.  Voor deze groep organiseert de Effie-organisatie dit jaar een parallelsessie met een eigen zaal in het Concertgebouw en eigen presentator. De precieze invulling daarvan volgt nog.

Van der Lecq: ‘Niet iedereen kan aan tafel en het podium op. Maar succes heeft vele vaders en we willen ook andere betrokkenen de kans geven de uitreiking - en natuurlijk borrel en feest - bij te wonen.’

De Effie-organisatie heeft volgens Van der Lecq voor 2016 twee speerpunten.

1. Educatie. ‘Er zit een ongelofelijke marketingkennis in de cases en de groep van 32 juryleden. Die willen we nu openstellen en delen in bijvoorbeeld Effie-masterclasses.’

2. Toegankelijkheid: ‘We maken de prijs toegankelijker, vooral ook voor de nieuwe generatie merken, adverteerders en bureaus. Het winnen blijft even moeilijk, maar het insturen is aanmerkelijk makkelijker.’

Met dat laatste doelt Van der Lecq op de gebruikersvriendelijke digitale inzendmodule en de Effie-app, de ‘Eppie’. De periode waarin de campagne moet hebben gelopen, is verruimd tot 30 juni en nieuwkomers krijgen 50 procent korting. De laatste deadline voor inzenden is 16 september. Last but not least is er de Titanium Effie, bedoeld om vernieuwende communicatietechnieken te stimuleren. De hoofdjury kiest de winnaar uit alle ingezonden cases.

&;Belangrijkste marcomprijs&;
Van Engelen en Van der Lecq willen, nu de maand mei – award maand – achter de rug is, benadrukken dat de Effie de belangrijkste marcomprijs van Nederland is. Of zoals Van der Lecq zegt: ‘De Effie is de enige award waarin de “strategische uitvinding” centraal staat.

Van Engelen: ‘De Effie is inderdaad de prijs der prijzen. Het belangrijkste voor mij is de bewezen effectiviteit. In tegenstelling tot andere prijzenfestivals in Nederland gaat het er niet om zo veel mogelijk awards uit te reiken. Het is een resultante van het werk dat er gemaakt wordt. Ook een goede jury is belangrijk. Ik zou niet investeren in een case als er geen goede jury zou zijn.’

Dit artikel staat ook in Adformatie die vrijdag 10 juni verschijnt

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie