Festivals sjoemelen met bezoekersaantallen om PR-waarde te verhogen

Grote, gratis evenementen geven structureel 30 tot 40 procent bezoekers te veel op

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt volop gesjoemeld met bezoekersaantallen van grote publieksevenementen om de PR-waarde te vergroten.

Dat stelt Maarten van Rijn, docent Evenementenlogistiek aan de Hogeschool voor Toerisme in Breda, in het .

Van Rijn verrichte onderzoek naar het meten van bezoekersaantallen van gratis toegankelijke, grote publieksevenementen. Hij concludeert  daarin dat de festivals structureel 30 tot 40 procent meer bezoekers melden dan er daadwerkelijk zijn geweest.

Blije berichten

Van Rijns conclusies worden onderschreven door Willem Westermann van de Vereniging voor Evenementen Makers (VVEM). Volgens hem worden de bezoekersaantallen vooral opgekrikt vanwege de sponsorgelden. Tegen het ED zegt hij: ‘Een bedrijf sponsort een evenement vanwege de positieve pr. Is de pr minder positief, bijvoorbeeld omdat er minder bezoekers zijn geweest, dan vindt een sponsor dat minder leuk. Sponsoren houd je tevreden met blije berichten’.

Op Stelten

Onlangs ontstond er twijfel over het bezoekersaantal van buitenfestival Deventer op Stelten. Volgens de organisatoren trok het driedaagse evenement 140.000 bezoekers. Onderzoek van het Amsterdamse onderzoeksbureau Decisio aan de hand van data van Vodafone wees uit dat dit een stuk lager moest zijn,  hooguit 85.000 bezoekers en wellicht nog minder, aldus Decisio.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie