'Geen goededoelencreatie maar pop culture'

DDB in New York en organisatie Waterislife kwamen vorig jaar met de succesvolle #FirstWorldProblems-campagne, gericht op Haïti. Er is nu een rake follow-up campagne: Kenya Bucket List, met een jongetje van 4 dat zijn dorp nog nooit heeft verlaten. Adformatie stelde 5 vragen aan de Nederlandse Executive Creative Director van DDB New York, Menno Kluin.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is het idee achter de campagne?
'Een bucket list-reis voor een 4 jaar oud Maasai-kind organiseren. Door vervuild water loopt één op de vijf kinderen in Kenia het risico vóór het vijfde levensjaar te sterven.'

Wat was jouw exacte input?
'Het idee is uiteraard van de teams zelf. Mijn deel was om het verder te ontwikkelen, ervoor te zorgen dat de klant het kocht en de shoot in Kenia. We hebben het met een kleine crew gefilmd en mijn bijdrage daar was van alles wat: van casting en locatie-scouting tot mee filmen, andere kids afleiden, helpen met de catering et cetera.'

Wat is de kunst van goededoelencreatie?
'We proberen met elk project iets bij te dragen aan pop culture en het juist niet als een goededoelencreatie te benaderen, maar als een project dat gezien moet worden.'

Werkt dit echt?
'Absoluut. Op YouTube gaan we nu richting de 250.000 views in een paar dagen. En we staan op Yahoo, The Huffington Post, FastCompany en Buzzfeed. Daarnaast hebben Vanessa Williams, Christina Milian en de Gates Foundation erover getweet. De ambitie van WaterIsLife is dat het een herkenbaar merk wordt in de wereld van "water charities".'

Hoeveel hopen jullie op te halen?
'Hashtag Killer, voor Haïti, zorgde voor een 500% toename van donaties. Dit project is nu ongeveer 1 week oud. We zijn nog bezig met andere onderdelen van de campagne. Daarna gaan we met de klant kijken wat het heeft opgeleverd.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie