Premium

Hoge conversie beloofd met persoonlijk filmpje

Een filmpje met een paar persoonlijke gegevens dat 24 cent per persoon kost, zou tot maar liefst 34 procent positieve reacties hebben geleid bij klanten van Oxxio.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat beweerde gisteren Nico Verspaget, directeur van Quadia die samen met Rednun de dienst .eu lanceerde. Hij sprak tijdens het Nederlands MediaNetwerk Event in VondelCS.

Deze hoge conversie betrof echter niet de werving van klanten, maar de bevestiging van een aangegane klantrelatie. &;De dag nadat mensen abonnee zijn geworden voor Oxxio energie bellen ze vaak naar de helpdesk om te vragen hoe hoog hun energierekening zal worden. Door ze een video te sturen met de mogelijkheid een app met inforamtie te installeren bespaart Oxxio zich vele telefonische contacten van 5 tot 6 euro per stuk&;, aldus Verspaget. Desgevraagd zegt hij dat bij aantallen van minimaal 100.000 stuks de kosten per videootje op 24 tot 28 cent uitkomen.

In response op het heeft 34 procent van de ontvangers ook de app gedownload, nadat 84 procent de mail ook opende en 77 procent doorklikte naar de site van Oxxio. &;Dat is vele malen meer dan alle andere conversiecijfers die beneden de 1 procent blijven&;, aldus Verspaget.

Is dit een eerlijke vergelijking? Het welkom heten van een klant met gewone e-mail werkt toch ook goed? Verspaget: &;Dan wordt maar 20 procent geopend, dus haal je nooit die hoge conversie met een persoonlijke mail.&;

Woordvoerder Hendrik Greven van Oxxio in Hilversum bevestigt de positieve indruk met PersonalVideo, ofschoon de cijfers iets minder florissant zijn: &;De conversie was in het begin zo hoog, maar is inmiddels wel wat gedaald. Maar deze persoonlijke boodschappen werken goed. We gaan verder met personaliseren.&;

Gevoelig
Oxxio denkt aan het versturen van een videoboodschap met de jaarlijkse afrekening. Moederbedrijf Essent zet PersonalVideo om de Belgische klanten de voorschotnota uit te leggen. ING zet het middel in voor private banking en personaliseert dan wat meer, ook audio met de naam van de prospect. Dat kost een dubbeltje per boodschap extra.

&;De crux van gepersonaliseerde video is eigenlijk een goede koppeling met de data van bedrijven. Dat ligt gevoelig.&; Volgens Verspaget hebben concurrenten zoals het Amerikaanse en het Israëlische daarmee te kampen.

PersonalVideo.eu maakt met het filiaal in Düsseldorf inmiddels de eerste twee Duitse producties, voor een verzekeraar en een IT-bedrijf. &;Dankzij de samenwerking met een specialistische producent als brengen we nieuwe diensten sneller naar de markt. We gaan komend jaar nog één of twee videodiensten in een samenwerking onder een eigen merk aanbieden in Europa.&;

Tekst: Peter Olsthoorn

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie