NR6 begint eigen werkervaringsproject voor jonge creatieven

Het Amsterdamse reclamebureau NR6 begint een nieuw initiatief: ‘de F’jes’. Hiermee krijgen net afgestudeerden in de reclamebranche de kans om te werken voor grote merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag start bureau NR6 met ‘de F’jes’ Elke drie maanden gaat steeds een nieuw team van drie creatieven betaald aan de slag voor klanten van NR6. 

Paul Arts, managing director NR6: “Afgestudeerden zitten met een groot probleem. Er zijn te weinig banen. De reclamebranche helpt hierbij niet heel hard mee. De meeste bureaus vragen ervaring en die moeten veel afgestudeerden juist opdoen. NR6 neemt het voortouw om jonge talenten een carrière-start te laten maken binnen de reclamebranche. Bovendien is het voor ons ook heel leerzaam en inspirerend om regelmatig een frisse wind door het bedrijf te laten waaien.”

Het eerste ‘F’jes- team bestaat uit Myrthe van Dijk, Jolien Kappert, Èwa Oduguwa. Zij mogen de komende drie maanden onder begeleiding van het ervaren team van NR6 campagnes uitwerken voor onder andere Carbonell, Lassie, Port of Amsterdam en JB digital.

 

Via NR6 kregen we onderststaand interview met één van de kandidaten.

Èwa Oduguwa (24, rechts) maakt per 1 december deel uit van het F’jes team, waarbij jonge reclametalenten de kans krijgen om te werken voor grote merken en zo ervaring op te doen die nodig is om als starter in de reclame een baan te kunnen krijgen. I 

1. Wat voor studie heb je gedaan?
Grafische vormgeving CIBAP Zwolle
Willem de Kooning Academie (advertising) (2014 afgestudeerd)

2. Hoe lang ben je al afgestudeerd?
Een 
paar maanden

3. Waarom heb je voor dit vak gekozen?
Toen ik grafische vormgeving studeerde heb ik stage gelopen bij een reclamebureau. Daar waren ze heel creatief in het bedenken van advertising concepten. Dat inspireerde me enorm. Dus toen ben ik naar de Willem de Kooning Academie gegaan. Ik miste tijdens de opleiding wel een gedeelte psychologie en het beïnvloeden van de consument, daar heb ik gelukkig tijdens mijn minor Gamification wel heel veel over geleerd.

4. In wat voor functie wil je belanden?
Op dit moment zou ik graag als Art director willen werken, daarbij wil ik me specialiseren richting de online wereld. De ontwikkeling van het idee, dat doe ik samen met Jolien. Zij heeft meer affiniteit met copywriting.

5. Hoeveel sollicitaties heb je al gedaan?
Jolien en ik hebben als team veel bureaus benaderd, dat waren voornamelijk open sollicitaties. Bij een aantal van hen zijn we op gesprek geweest. We merkten dat bureaus ervaring zochten en dat heb je als net afgestudeerde creatief gewoon nog niet. We dachten dat het vinden van een baan in de reclame veel makkelijker zou gaan, maar dat valt tegen.

6. Toekomst van de reclame
Ik denk dat merken steeds meer open gaan staan voor andere creatieve oplossingen, bijvoorbeeld dat ze vaker direct met jonge talenten gaan werken. Er zijn al veel initiatieven die hier een gevolg aan geven; zoals Jonge Honden, Battle of Concepts, Brand Fighters en de F’jes natuurlijk.

7. Wat vind je van het initiatief van de F-jes?
Hartstikke goed. We worden behandeld als volwaardige reclame creatieven, krijgen veel verantwoordelijkheid en werken op grote, bekende merken. Waarschijnlijk hadden we als juniors bij een ander bureau nooit zo snel deze kansen gekregen. Hopelijk kan ik dankzij dit initiatief mijn portfolio aanvullen met vernieuwend, uitgevoerd werk en wordt dit een kick-start voor mijn carrière. 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie