Radio 10 terug op FM

Roderick Mirande, redactie | 2 augustus 2013, 8:08

Radio 10 wordt overgenomen door RadioCorp, het bedrijf achter 100% NL, naar verwachting wordt de overname begin september afgerond.

Vanaf dat moment zal het station haar naam wijzigen van Radio 10 Gold in Radio 10.

Radio 10 Gold was de afgelopen jaren te beluisteren via onder meer de kabel, op AM en via internet, maar niet op FM. De FM frequenties waarop straks het Radio 10 programma te horen zal zijn, zijn sinds donderdag in de lucht.

Momenteel behoort Radio 10 Gold nog tot de 538Groep, die eigendom is van Talpa Holding. Doordat de 538Groep al de maximaal toegestane hoeveelheid radiofrequenties in gebruik heeft (voor 538 en SLAM!FM), wordt het station verkocht en kan het weer op FM te horen zijn. Met de deal verkrijgt Talpa een minderheidsbelang in RadioCorp.

Met de doorgifte via de AM, kabel en internet had Radio 10 Gold al die tijd toch een aardig goede positie tussen de FM-zenders. In de laatste meetperiode (april-mei 2013) had de zender een marktaandeel van 2,7 procent op de doelgroep 10+. Het laat zenders op de FM zoals Slam!FM (ook Talpa), Radio 4 en Sublime FM en BNR Nieuwsradio nu al ruimschoots achter zich. Radio 10 Gold heeft een sterke oververtegenwoordiging in de commercieel minder interessante doelgroepen 50-64 en 65+.

Tim van der Bilt, onder andere verantwoordelijk voor de inkoop van radiozendtijd voor de klanten van Aegis Media, verwacht dat Radio 10 met de gang naar de FM-band groei zal verwezenlijken in de doelgroep 35-49. Van der Bilt: 'Dat zal ten koste gaan van Radio 2, Sky Radio en de zenders die vallen onder ORN.' Zusterzender 100%NL (op moment dat de deal in september daadwerkelijk rond komt), zal volgens Van der Bilt minder last hebben van de comeback van Radio 10.

Van der Bilt denkt dat Radio 10 op de FM-band een marktaandeel (doelgroep 10+) van tussen de 4 en 6 procent kan halen. 'Dat zal op de FM wel even tijd nodig hebben maar dat is zeker de potentie.'

Remon Buter, head of trading bij GroupM vindt het te vroeg om een inschatting te geven van het mogelijke marktaandeel. Hij verwacht niet dat de zender dit jaar al een sterke groei zal laten zien. 'Het heeft potentie, maar radio heeft een lange adem nodig. Het voordeel is dat Radio 10 al een bekende naam is, maar de marketingmachine zal toch moeten worden opgestart om de zender onder de aandacht te brengen.'

Buter, die Radio 10 Gold nu karakteriseert als een mix van Veronica, Radio 2 en Sky Radio, zegt ook dat veel afhangt van hoe de zender wordt ingevuld. 'Wordt het moderner? Interactiever? Gaan ze veel spelletjes doen? Dat bepaalt ook de doelgroep die de zender in de toekomst weet te trekken.' Buter wijst erop dat eerst maar even afgewacht moet worden of de overname door RadioCorp rond zal komen.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Radio 10