Radiozenders voeren radiocampagne voor radioreclame

De commercials moeten adverteerders overtuigen van de kracht van het medium

Hoe vertel je adverteerders wat je voor elkaar kunt krijgen met radioreclame? De Nederlandse radiostations, verenigd in het Radio Advies Bureau (RAB), besloten zelf het 'goede voorbeeld' te geven. Zij voeren een radiocampagne ter promotie van het eigen reclamemedium. De actie heet 'Radio raakt'.

Dit is wat goede radioreclame kan doen
De campagne bestaat uit vier radiocommercials. ‘Alles achterlaten’ (luister 'm hierboven) is de eerste commercial in de reeks. Een rustige vertelstem neemt je als luisteraar mee in een verhaal over een forens in de spits. Het is de bedoeling dat de luisteraar het gevoel herkent: zodra de muziek aanzwengelt, voelt de bestuurder zich ‘vrij’. ‘Je bent zojuist in veertig seconden verandert van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft. Dat is wat goede radioreclame kan doen.’

Manifest en tips online
Radioadverteerders en adviseurs worden doorverwezen naar de website ‘radioraakt.nl’. Dit is een ‘etalage’-website met een manifest, goede voorbeelden van radioreclame en tips van experts. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en Soundcircus.

Adverteerders en reclamemakers overtuigen
Het doel is van de campagne is adverteerders overtuigen van de kracht van radio om mensen emotioneel te raken. Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Het is een oproep om radio in te zetten zoals het bedoeld is. We moeten de luisteraar trakteren op een goed gevoel in plaats van de luisteraar ‘een opdracht te geven’ en daarmee disruptief te zijn in hun luisterplezier. We helpen adverteerders om de kracht van radio verder te ontdekken en goed te gebruiken.’

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Rene Audier
Helaas vind ik deze spotjes zeer misleidend en daardoor ook erg irritant. Het lijkt wel of de bestuurder van de auto in die spotjes drugs hebben toegediend gekregen. In plaats van concentratie op het verkeer komt de bewuste bestuurder in een droomwereld terecht.
En bovendien, niet iedereen zit in een auto.
Soms hoor ik reclame op de radio,waarvan ik bij mezelf denk, "O, dat moet ik even in de gaten houden, dat is misschien wat voor mij".
Dus radioreclame werkt echt wel.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Seb de groot
Hoe heet de muziek bij het spotje ' alles achterlaten' ?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ton
Zeer irritante reclame. Bij mij gaat de radio even uit. Nu zal de maker denken dat hij toch aandacht trekt. Ja maar bij mij en vele anderen werkt dit soort reclame averechts. We kiezen er vaak voor een product uit een irritante reclame niet te kopen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bas
Radio vind ik een mooi medium en de campagne voor radioreclame vind ik nog wel aardig. Maar de treiterreclames zoals die van Incentro en Social Deal zijn zo irritant dat ik de radio steeds vaker uitzet of niet meer aanzet.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie