Creatie & Campagnes

RCC: 'Wijdbeense pose in 538-campagne duidelijk seksistisch'

, redactie | 9 augustus 2016, 17:48

Reactie 538: 'De vrouw in onze campagne zoekt verkoeling. Ze heeft het warm, maar ze kijkt niet hitsig.'

De bovenstaande van Radio 538 is in strijd met goede smaak en/of fatsoen. Dat oordeelt de (RCC) na een klacht van marketeer Johan Brouwer.

Associatie met porno

Brouwer klaagde bij de Commissie, omdat hij vond dat Radio 538 met de poster ‘bewust de associatie met porno oproept’.  Radio 538 ging tegen de klacht in. In het verweer schrijft de radiozender: ‘Het betreft en tijdens de zomer is het gebruikelijk dat schaarser geklede vrouwen worden getoond in reclame-uitingen. De abri maakt op een humoristische wijze een knipoog naar seksualiteit maar wekt geen associatie op met porno.’

Volgens Radio 538 laten de setting, houding en gezichtsuitdrukking zien dat de vrouw verkoeling zoekt. Ze heeft het warm, maar ze kijkt niet ‘hitsig’, zoals Brouwer dat interpreteert.

Overschrijdt de grenzen

De Commissie geeft Brouwer gelijk. Volgens de RCC overschrijdt de poster de grenzen van hetgeen wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is.

In de uitspraak staat: ‘Weliswaar heeft de uiting geen directe associatie met porno, maar door de uitdagende, wijdbeense pose van de vrouw hint de uiting wel, zoals Radio 538 ook heeft gesteld, naar de seksualiteit van de vrouw.’

Kat of poes

‘Dat is niet zonder meer in strijd met de regels, maar de kat, die ook poes kan worden genoemd en de positionering ervan, maken dat de grens wordt overschreven. Het woord "poes" is dubbelzinnig en wordt in grove taal ook gebruikt voor het geslachtsorgaan van een vrouw.’

Duidelijk seksistisch

De Commissie vindt dat de vrouw zo ‘duidelijk op seksistische wijze’ wordt afgebeeld. Bovendien hangen de posters bij bushaltes, waar jong en oud er voor langere tijd ongewild mee worden geconfronteerd. Daarom luidt het advies aan Radio 538 om niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.

Of de radiozender het advies opvolgt, is niet duidelijk. In een reactie zegt de woordvoerder van Radio 538: ‘We betreuren de uitspraak en voeren momenteel intern overleg over eventuele vervolgstappen.’

‘Worstlik’-campagne

Het is niet de eerste keer dat Radio 538 voor ophef zorgt met een campagne. Twee jaar geleden was er de  die veel stof deed opwaaien.

Parodie

Brouwer was dit jaar niet de enige die zich stoorde aan de reclame-uiting, bleek vorige week uit reacties op sociale media. Een Amsterdamse vrouw besloot niet te klagen en maakte in plaats daarvan .

Volgens Annemarie Ubbels van Radio 538 zijn er ook veel positieve reacties. ‘We krijgen zelfs verzoeken om posters.’

Over de auteur

Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over

Reacties op dit artikel (17)

Comment author avatar
Avatar

Edward Bardoul

(9 augustus 2016, 19:56)
http://www.maatschapvoorreclame.nl
Ik het niet met de uitspraak eens. Die poster is niet in strijd met de goede smaak, maar...wél in strijd met beroepsethiek: Van andermans werk moet je -net als van andermans goed- met je tengels afblijven. In dit geval een idee van Carli Hermès uit 1993. Bovendien destijds veel fraaier geschoten (Is het motto van BSUR 'Beter slecht gejat dan zelf iets bedacht'?). En verder zou je het als werk in opdracht ook mogen veroordelen, aangezien 538 hun leverancier heeft moeten betalen voor een gestolen idee. Intellectuele heling, zeg maar.
En voor de goede orde: De worstlikcampagne is in retrospect van een duizelingwekkend hoog niveau. Die 'unnecessary censorship' had nog wel iets aanstekelijks.
Avatar

Richard Otto

(9 augustus 2016, 22:07)
Met dit advies vallen we terug naar het Nederland van de jaren '50. Is dit de ultieme reclame waarin RCC haar bestaansrecht kan laten bewijzen? Nee uiteraard weet 538 met deze campagne juist bij haar doelgroep op te vallen, wat de doelstelling ook altijd is geweest en dit RCC-advies legt alleen maar meer nadruk op. Gelukkig is er anno 2016 nog een jongerenmerk dat weet op te vallen en zich niks aantrekt van bureacraten.
Avatar

(10 augustus 2016, 9:33)
Zucht... Ik zat laatst in de bioscoop met mijn dochter om 11uur 's ochtends, bij een kinderfilm. Uiteraard reclame vooraf en er werd mij een lekkere alcoholische versnapering voorgeschoteld. In welk suf land leven we eigenlijk? Alcohol mag pas na 21uur op TV en Radio, maar de hele dag door in bushokjes, OV reclame, online en nu (wel of niet toegestaan) in de bios. Ik benijd de mensen in de RCC niet in dit geval, wat een moraalridders. Maak je in godsnaam druk om echt relevante zaken.
Avatar

Johan Brouwer

(10 augustus 2016, 11:19)
http://www.expoze.nl
Suf land, jaren 50... Het zal allemaal. Ik ben in ieder geval blij dat er regels, grenzen en moraalridders zijn en dat niet alles kan in NL. Een broeierig kijkende vrouw, naar het lijkt zonder ondergoed, die wijdbeens de kat voor haar kruis zit te aaien kan echt niet, zeker niet als uiting in de OPENBARE ruimte. Radio 538 heeft niets geleerd van hun eveneens door de RCC berispte campagne van twee jaar terug.
Avatar

Paula

(10 augustus 2016, 11:39)
Walgelijke reclame. Bijzondere reactie van de heren voor mij.
Dankbaar voor de uitspraak van de RCC.

Al stopt het 538 natuurlijk niet met het opzoeken van grenzen ;)
Avatar

Huub R

(10 augustus 2016, 13:52)
De merknaam 538 werd in 1972 met een postercampagne geïntroduceerd.
Daar zag je een dame, schaars gekleed aan het strand, met de tepels overduidelijk gepositioneerd.
Eigenlijk is de jongste variant nogal braaf.

Avatar

Pier

(11 augustus 2016, 13:36)
Bekrompenheid keert weer terug...een beetje sexuele suggestie en we hebben hier gelijk een jaren 50/60 discussie.
Avatar

Greet

(11 augustus 2016, 16:42)
Is het niemand opgevallen dat de plant naast de bank in de volksmond: 'Vrouwentong' wordt genoemd?
Samen met de rode kater die wel heel mooi tussen de benen van de vrouw zit en de pose van de vrouw heeft meneer Brouwer wel een punt.
Avatar

Franck Nederstigt

(11 augustus 2016, 20:35)
Suggestief? Ja! Maar aannemen dat ze bloot is terwijl de hoog opgetrokken linker dij en de rechter hand samen met de 'kater' ook zomaar een slip zouden kunnen verbergen. Of ik dit persoonlijk toepasselijk vind in de publieke ruimte? Nee. Of ik het choquerend provocerend vind? Ook niet...
Avatar

Floris Kreulen

(12 augustus 2016, 16:42)
gewiekste actie van Johan Brouwer i.s.m. 538?
Avatar

Rufus Ketting

(13 augustus 2016, 10:49)
Of het een goeie campagne is, laat ik graag in het midden (ik vind de fotografie in elk geval wel leuk, plus: goeie campagnes roepen wat mij betreft sterke emoties op), maar als we nu zelfs de suggestie al gaan beteugelen... Het is echt armoedig wanneer je zegt 'waarschijnlijk heeft ze geen onderbroek aan', of 'die poes betekent vast meer', of 'die blik is erotiserend[...]'. (Of is het gewoon uit het leven gegrepen? Een hete zomerdag? De poes zit daar nu eenmaal?) Hallo! Begrijpt u het nog? Daar speelt deze uiting juist mee. Het is aan de kijker's (gebrek aan) fantasie of ie uiteindelijk wil dat er simpelweg maar één ding te zien is, of dat het beeld voor altijd multi-interpretabel blijft. Ik zou zeggen 'kies voor de leukste optie, dat leeft prettiger'.
Avatar

Simpele ziel

(14 augustus 2016, 0:11)
Iedereen die dit vindt kunnen heeft totaal geen respect voor de maatschappij en geeft alleen zijn eigen lusten het oordeel. Wat een slechte raadgever is dat. Het gaat gewoon te ver, dat is duidelijk. En ga niet doen alsof dit bij moderniteit hoort. Het is helemaal niet erg om bepaalde morelen aan te houden van de vroegeren. We moeten concreet zijn. Als we het over pedofilie hebben, is iedereen er zwaar tegen. Maar ondertussen wel seksistische- en provocerende reclame uitingen aan onze jeugd tonen vindt je dan wel kunnen?! Best wel corrupt, niet?! We gaan hard achteruit als samenleving, dat mag wel gezegd worden. Niet zo lang geleden was de wereld in shock toen Madonna met "like a virgin" kwam. Kijk nu eens, niet zoveel jaar later hoe schaamteloos we zijn geworden. Wat een degradatie zeg! Zeer spijtig!
Avatar

G.

(15 augustus 2016, 9:41)
Who the fuck is Johan Brouwer....
Avatar

Hans Mackaay

(16 augustus 2016, 13:09)
Prima campagne van 538, laten we aub stoppen met die betutteling en laat ons creatief zijn :)
Avatar

Lightpoint

(16 augustus 2016, 15:56)
Grinnik...
Dat je hier nog mensen mee op de kast kunt jagen zeg.
Ik haal er mijn po#s voor op.
"Eeeh, wilt u mij excuseren meneer, mevrouw...
Mijn neus uiteraard, ahum"
(Ach, ik weet nog hoe het was, de boerenkind'ren in de klas...)
Avatar

T. Bernlef

(18 augustus 2016, 21:14)
Lightpoint schrijft: dat je hier mensen nog mee op de kast kunt jagen, Dat is nu juist het probleem: we zijn zo gewend aan blootstelling aan ' prive -zaken' dat we niet meer opkijken van onfatsoenlijke foto's. Terwijl, als ik op mijn bus sta te wachten, waarom moet ik dan in een sfeer van seksualiteit worden gedwongen?
Avatar

richard

(17 augustus 2017, 10:47)
We vertrutten in onze maatschappij

Gerelateerde items Radio 538 Poster reclamecodecommissie

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs