SKO komt met dagelijkse kijkcijfers voor online bekeken programma’s

Dat gebeurt - per 1 januari 2016 - op basis van een hybride meetmethode waarbij census- en paneldata elkaar moeten versterken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Stichting Kijkonderzoek (SKO) heeft daarmee een wereldprimeur. Het gaat in eerste instantie om kijkcijfers van online programmacontent van de zenders van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. Begin volgend jaar treden ook andere participanten toe, zoals BrandDeli en Sanoma.

Er is een hybride meetmethode ontwikkeld waarbij census- en paneldata aan elkaar zijn gekoppeld. Met deze data is het mogelijk het online bereik en kijkgedrag te rapporteren. De data worden met ingang van 1 januari 2016 geleverd, waarbij de online kijkcijfers vanaf 1 oktober 2015 zijn inbegrepen.

Later in het jaar – SKO verwacht nog komend voorjaar – worden ook campagnedata (de kijk- en bereikcijfers voor online video commercials) aan de markt geleverd.

Vinex
Om binnen doelgroepen te kunnen meten en rapporteren is, in samenwerking met Vinex, een online panel van vijfduizend personen van zes jaar en ouder opgezet. Binnen dit panel wordt het online kijkgedrag op alle online devices van alle personen in het huishouden gemeten. In totaal gaat het om circa 9.500 devices. TNS Nipo en Kantar Media verzorgen de opzet en het onderhoud van het panel.

In de meting is het kijkgedrag naar alle beschikbare online programmacontent opgenomen. Tot en met 27 dagen na de tv-uitzenddag zijn de online bekeken programma’s te relateren aan de oorspronkelijke uitzending.

Bas de Vos, directeur SKO: ‘Het is een geweldige operatie geweest om de kijkcijfers van online bekeken programma’s per 1 januari 2016 beschikbaar te hebben. Dat is gelukt, mede door de enorme inzet van de vele betrokkenen die namens de JIC-partners van SKO aan dit project hebben meegewerkt.’

De publicatie van de online kijkcijfers vormt de eerste fase van een groter geheel, legt De Vos uit. ‘Het SKO Videodata-integratie Model (SKO-VIM) gaat in de loop van 2016 zorgen voor een nieuw cijfer: het . Dan kan het totaalbereik van programma’s en video commercials worden gerapporteerd en is het mogelijk om te zien wat online kijkgedrag en het kijkgedrag op een tv-toestel toevoegen aan bereik. Uiteraard is het dan net als bij fase 1 die nu opgeleverd wordt, mogelijk om op doelgroepen te analyseren.’

De eerste resultaten van online bekeken programma’s .
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie