TMG staakt Hyves, doorstart als gamesportal

Maarten Hafkamp, redactie | 31 oktober 2013, 7:40

UPDATE TMG stopt met het sociale netwerk Hyves en transformeert de site vanaf maandag 2 december naar een gamesportal.

Sinds 2009 bouwt Hyves aan een gamescommunity, Hyves Games. Die zou inmiddels een online bereik hebben van 540.000 unieke bezoekers per maand.

De vraag is wat er gaat gebeuren met alle content van Hyvesgebruikers (meer dan 1 Petabyte op de servers). Volgens het persbericht dat Hyves vanmorgen heeft uitgestuurd, is er een tool ontwikkeld waarmee de gebruikers hun content eenvoudig kunnen downloaden. Tussen 15 en 29 november kunnen ze op de site een aanvraag indienen.

De verwachting is dat Hyves tot eind december 2013 bezig zal zijn om deze verzoeken te verwerken. Actieve Hyves gamers kunnen na 1 december blijven inloggen met hun Hyves account.

Bij Hyves werken op dit moment nog 10 mensen, met name voor community-management. Het is nog niet duidelijk wat er met deze mensen gaat gebeuren.

Miskoop

TMG kocht de Nederlandse sociaalnetwerksite in 2010 en betaalde er 43,7 miljoen euro voor. Maar bleek een miskoop. In 2011 werd de koers verlegd van puur vriendennetwerk naar contentplatform. Dat mocht niet baten.

TMG maakte in maart 2013 bekend 36 miljoen euro af te schrijven aan goodwill op Hyves, waardoor het bedrijf in 2012 een flink verlies maakte.

Interim ceo Cees van Steijn zei al aan het eind van dit jaar een beslissing te willen nemen over het kwakkelende Hyves. ‘Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën. Maar we moeten ons afvragen of het iets oplevert.’

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (17)

Comment author avatar
Avatar

Theo

(31 oktober 2013, 8:35)
Echt iedereen zag dit in 2010 al aankomen
Avatar

Peter Woodward

(31 oktober 2013, 8:44)
Hoe wordt omgegaan met alle opgeslagen info?
Misschien dat TMG daar commentaar over heeft?
Avatar

Huib

(31 oktober 2013, 8:49)
TMg kan alleen maar bezuinigen, geen enkele visie. Spits is de volgende na aankoop van Metro.
Avatar

Internetgebruiker

(31 oktober 2013, 9:02)
Nou ja, voor eventuele data... FORMAT C:

Dat mag best verdwijnen
Avatar

Ron Simon

(31 oktober 2013, 9:27)
Nergens voor nodig om Hyves op te geven. Alleen anders positioneren. Om te beginnen weer jongeren aantrekken. Die kans ligt er nu want Facebook is voor 40+ geworden. Bovendien is Facebook preuts en kun je Hyves zo neer zetten dat daar meer geoorloofd is. Net zoals Tumblr versus het brave Instagram. Kansen genoeg dus. Wordt eens wakker bij TMG.
Avatar

hans

(31 oktober 2013, 9:35)
Helemaal mee eens ron !
Wellicht kunnen we het voor 1eurie overnemen !-)
Ipv nwe dingen verzinnen alleen maar bezuinigen, zo blijft er helemaal niks meer over in dit land.
We zoeken visionairs zoals jij ipv boekhouders !
Avatar

Rogier

(31 oktober 2013, 9:35)
Zonde doch voorspelbaar.
Toch een mooi initiatief van ondernemer Raymond Spanjar.
Overigens eens met het gebrek aan visie en daadkracht bij moloch TMG.
Een echte vernieuwer aan het roer zou gaan kwaad kunnen.
Avatar

Ron Simon

(31 oktober 2013, 9:41)
@hans Die uitdaging durf ik wel aan.
Avatar

Humpfs

(31 oktober 2013, 10:24)
Eens met Ron Simons juist nu liggen er kansen om een podium als Hyves nieuw leven in te blazen. Verjonging is de basis van vernieuwing en groei. Zeker gezien de door Ron aangegeven ontwikkelingen op de Socials. Benieuwd naar de TMG ontwikkelingen in het licht van het toch wel Sanoma drama.
Avatar

daniel

(31 oktober 2013, 11:42)
Hyves was veel klantvriendelijker dan Facebook. Slechts een fout. Een capitale fout. I.p.v. .com gingen ze europees divers doen, met .de, .es., .nl. Dat maakte het minder koel voor de jonge mensen, die dit digitale egodocument gebruiken ter meerdere ere en glorie van hen zelf. Ik heb dit aangegeven, maar zou je zelf luisteren?
Avatar

Stephan

(31 oktober 2013, 11:51)
Hyves was ooit heel groot, maar is ingehaald door Facebook. Face it! Zo gaat dat nu eenmaal in de grotemensenwereld en in een tijd van snel veranderende markten. Over een tijd komt er iets anders dan Facebook en dan is Facebook ook exit.
Avatar

Anja

(31 oktober 2013, 15:59)
TMG heeft hyves zelf kapot gemaakt door al die veranderingen die ze doorvoerde. En niet te vergeten, alle storingen die er waren, en de irritante steeds verspringende reclame. Zonde. Het was ooit zo leuk. De mensen zijn er nu de dupe van. Veel mensen zullen contacten verliezen, waaronder de mensen die toch al zo eenzaam zijn, en hier hun verhalen kwijt konden, en hun contacten hadden. Die mensen nemen ze nu een hoop af. Niet iedereen heeft facebook. Ik gelukkig wel, doordat ik dit al lang geleden aan zag komen. Eigenlijk al vanaf dat hyves van TMG is. Ze gingen er gewoon zo slecht mee om. Ze hebben het zelf kapot gemaakt, en nu zijn de mensen de dupe. Ik zal het missen. Ik heb hyves altijd veel leuker gevonden dan facebook. Maar ja, het is niet anders.
Avatar

Gnaues

(31 oktober 2013, 23:03)
Juist Anja... Sommige mensen hebben gewoon geen geld voor facebook... Arme eenzame mensen worden weer eens gepakt! Is er dan niks meer hetzelfde!
Avatar

Lex Montanus

(1 november 2013, 9:17)
Ah Gnaues, zo kennen we je weer. De frisse moderne cynicus uithangen terwijl Anja niet meer doet dan haar alleszins redelijke mening geven zo
Avatar

Pascal

(1 november 2013, 10:09)
@ Ron Simon.

Ben je wel helemaal lekker? Facebook voor 40+, graag even de door jezelf verzonnen feiten onderbouwen.

En nee, dat je tantes en opa's en oma's nu ook facebook hebben is geen goede onderbouwing.
Avatar

Ron Simon

(1 november 2013, 11:35)
@Pascal Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar als je een beetje alles volgt dan kan je daar zelf ook wel achter komen. Ik doe maandelijkse focusgroup sessies met jongeren. Via mijn eigen platform NSA (NieuweSchoolAgenda) en via andere kanalen van mij, via Stoop & Simon (mijn bureau) o.a. Het is mijn dagelijks werk. Wij adviseren en hebben daar ook de online middelen voor. Applicaties waarmee je kunt monitoren, tijdlijnen volgen, etc. We weten dus exact wat er op Facebook, Twitter, Pinterest, Google+, Linkedin, Tumblr, Instagram, etc. gebeurt.

Gerelateerde items Tmg Hyves Verkoop