Premium

Transavia omarmt voice control, sluit aan op Amazon Echo (Alexa)

Binnen een maand moet er ook connectie zijn met Google Home.

Met voice control kan de consument door het uitspreken van opdrachten informatie vragen of taken laten uitvoeren.  In een korte demo  voorafgaand aan een door Transavia georganiseerd event over UX design, liet Transavia’s Vanja Mlaco gistermiddag zien hoe dit werkt. Mede door een haperende wifi-verbinding verliep de live demo nog wat ‘buggy’, maar met een paar keer herhalen van de opdracht lukte het om via Alexa een retourticket naar Parijs te boeken. 

Vluchtinformatie en customer support
Naar eigen zeggen is Transavia de eerste airline ter wereld die voice interactie integreert in de customer journey. Het gaat nadrukkelijk niet om een pilot, maar om een experiment dat learnings moet opleveren voor de manier waarop virtuele assistenten in de toekomst kunnen worden ingezet. In eerste instantie ligt de focus op vluchtinformatie en customer support.


De reiziger kan zijn complete reis samenstellen met Alexa. Alleen voor het betalen van de tickets is een extra stap nodig. Op het scherm van Echo verschijnt een QR-code die de consument  met de mobiele telefoon kan scannen, om vervolgens de transactie af te ronden bij Transavia. Het gaat hier nadrukkelijk om een tussenoplossing die nodig is, legde Mlaco uit, omdat Alexa is gekoppeld een Amazon account.

Dit betekent dat bij het afrekenen van een aankoop altijd gebruik wordt gemaakt van de persoons- en betaalgegevens van Amazon. Voor de inzet van Alexa als alimme assistent bij het boeken van een vlucht houdt dit een beperking in, aldus Mlaco. Hij verwacht echter dat er op termijn ook integeratie zal komen voor betaalmogelijkheden via creditcard en Ideal.

Integratie met Home Assistant
Stemgestuurde interfaces zullen onze interactie met apparaten in de toekomst drastisch veranderen, zo is algemeen de verwachting. In de VS leidt Amazon op dit moment de dans, met elf miljoen verkochte Echo-speakers. Daarnaast is de Echo verkrijgbaar in drie Europese landen: Oostenrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

In deze landen biedt Amazon ook een API aan voor haar Alexa Voice Service (AVS). AVS maakt het mogelijk stembesturing toe te voegen aan ieder product met een microfoon, een speaker en een internetverbinding.

Vanwege deze mogelijkheid, en omdat Alexa de grootste installed base heeft, is het logisch om met hiermee te beginnen. MaarTransavia wil ook aansluiten met de andere grote aanbieders, Google (Home Assistant), Microsoft (Cortana) en Apple (Siri). Met Google Home Assistant is de samenwerking al zeer concreet. Mlaco verwacht 'binnen vier weken' de integratie met Home in de mobiele app te kunnen afronden.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie