'Weinig vernieuwende EK-gadgets'

Orginaliteit ontbreekt bij de EK-acties en gadgets, oordeelt merkactivatiebureau Activate&co.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is veel van hetzelfde, maar dan in een ander jasje. Bedrijven houden met hun acties veelal vast aan het succes van twee jaar geleden bij het WK in Zuid-Afrika. Sommige grote sponsors kiezen voor een andere koers, en nemen daarbij volgens onderzoekers en deskundigen risico.

Merkactivatiebureau Activate&co onderzoekt sinds het EK van 2000, dat in Nederland en België plaatsvond, het succes van gadgets en commerciële acties. Albert Heijn neemt met de Welpies (EK 2008) en de Beesies (WK 2010) de eerste en tweede plaats in van de ‘Oranje top 15 aller tijden’. Ook Heineken doet het met drie noteringen goed. Het biermerk scoorde tot dusverre altijd met hoofddeksels, zoals de Heinekenhoed (EK 2000), het Geheime wapen (WK 2006) en de Luidsprekerhoed (EK 2004).

Het biermerk is nu afgestapt van die traditie en presenteerde onlangs het ‘rugnummershirt’. Heineken koos om meerdere redenen voor een andere koers. 'Het nadeel van een pet is dat die vaak niet geschikt is voor vrouwen’, zegt Maurice Ouderland van Heineken. 'Een een T-shirt is wat universeler. En ook zochten we een gadget dat echt bij deze tijd hoort, iets interactiefs.’

Frank de Bruin van Activate&co: 'Heineken verbaast me erg. Ik weet niet of ze hier verstandig aan hebben gedaan. Normaal gesproken is Heineken een van de smaakmakers, maar ik denk niet dat ze nu de nummer één worden.’ Maar de actie slaat wel degelijk aan. Heineken liet in eerste instantie 500.000 exemplaren maken en wat eerder dan gepland waren alle shirts (gratis te verkrijgen bij de aanschaf van een krat bier) afgelopen week vergeven. 'Dat het zo snel zou gaan, hadden wij ook niet kunnen bedenken’, aldus marketingmanager Ralph Rijks.

Andere merken vallen wel meer in herhaling met hun EK-inhakers. Daarnaast valt De Bruin nog een ding op. In tegenstelling tot voorgaande toernooien zijn de commerciële activiteiten nauwelijks gericht op de landen waar het EK wordt gehouden. 'De organisatoren zijn altijd een bron om op in te haken, maar dat gebeurt tot dusverre nauwelijks. Er is bijvoorbeeld niemand die inspeelt op de iconen uit Polen en Oekraïne. Of op de gewoontes en waar de landen voor staan. Daar liggen mogelijkheden die tot dusverre niet zijn benut’, zo concludeert De Bruin.

Bron: ANP.

- Blijf op de hoogte van alle EK 2012 inhakers met de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie