Vakgenoten! - De Troonrede van Victor Knaap

Toonaangevende bureaus moeten zich sterker profileren in het buitenland, om zo de taart voor de hele sector groter te maken, stelt Victor Knaap in zijn troonrede voor het vak.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een land, sector of bedrijf en dus ook in de bureauwereld los je bijna alle problemen op als er genoeg geld binnen komt. Je kunt dan investeren in talent, creatie, service en focussen op klanten en projecten die het beste bij de bureaufilosofie passen. Ik pleit ervoor dat wij als marketing-, communicatie- en mediabranche (ik zou daar graag internet aan toevoegen) ons meer moeten focussen op omzetvergroting voor de hele sector, door beter samen te werken om meer buitenlandse business naar Amsterdam te halen.

De Nederlandse bureaubranche is een van de meest competitieve ter wereld. Alle grote netwerkbureaus zijn vertegenwoordigd en daarnaast huisvest Amsterdam een aantal van ’s werelds meest sexy bureaus, zoals 180, 72andSunny en W+K. ‘Samen’ met een geweldige groep van lokale spelers concurreren ze om dezelfde, relatief bescheiden budgetten waarmee bovengemiddeld goed werk wordt gemaakt, als we kijken naar onze ranking in de internationale awardshows.
Ik pleit ervoor dat de toonaangevende bureaus zich sterker profileren in het buitenland om zodoende de taart voor de gehele sector groter te maken. Als het goed gaat met de grote bureaus, gaat het goed met de hele sector (freelancers, film, post- en digitale productie, et cetera).

Als we digitaal mee willen tellen in de wereld, moeten er op korte termijn een paar dingen gebeuren:
- We moeten investeren in een topopleiding voor digitale concepters en designers die kan concurreren met Hyper Island en echt een Dutch Digital Design-signatuur creëert.
- De overheid moet het beleid voor de creatieve sector meer richten op de grote bedrijven in plaats van zich blind te staren op de start-up community.
- En ten slotte moeten de toonaangevende bureaus, brancheverenigingen, overheidsinitiatieven, award-organisaties, et cetera beter samenwerken om Nederland creatief op de kaart te zetten en te zorgen dat cmo’s van de mondiale topmerken eens een kijkje komen nemen in de meest competitieve reclamestad van de wereld.
Laten we samen de taart groter maken, dat snijdt veel beter.

Na jaren &;rond&; de wereld gezeild te hebben, is Victor Knaap sinds 2003 verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van MediaMonks, een creatief digitaal productiebedrijf met kantoren in Londen, New York en Singapore. Victor is geen columnist, nauwelijks politiek betrokken en heeft weinig verstand van macro-economie.

Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat?
Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie