door Publicis One Nederland, partner | 21 november 2017, 10:59 in Merk & Strategie
Reputatiemanagement Blog Reputatie

MSL Blog: de reputatie van Piet Adema

Publicis One Nederland, partner | 21 november 2017, 10:59

Bekende en vooraanstaande Nederlanders over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

We leven in een tijd waarin je reputatie binnen een paar minuten kan worden gemaakt of gebroken. Meningen en geruchten verspreiden zich als een lopend vuurtje via social media tot een niet te blussen reputatiebrand. Als persoon kun je diep worden geraakt door een issue dat feitelijk je organisatie betreft, en andersom. Een goede persoonlijke reputatie moet je daarom koesteren, beschermen en onderhouden.

Deze blog is onderdeel van de serie ‘Hoe staat het met de reputatie van?’. Daarin vertellen bekende en vooraanstaande Nederlanders over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

Reputations – Hoe staat het met de reputatie van Piet Adema?

Piet Adema studeerde energietechniek en organisatiekunde. Tussen 2007 en 2011 was hij gedeputeerde Verkeer en Vervoer, Milieu en Armoedebeleid in de provincie Friesland. En tussen 2011 en 2015 was hij waarnemend burgemeester in de gemeenten Achtkarspelen, Tynaarlo en Borger-Odoorn. Sinds 2013 voorzitter is hij voorzitter van de ChristenUnie. In die functie maakte hij de onderhandelingen over het kabinet Rutte III van zeer dichtbij mee. Sinds medio 2015 is hij tevens voorzitter van OSB, de Ondernemersorganisatie voor Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB).

 

“Goed ontwikkeld moreel kompas basis voor reputatie”

 

Hoe denkt u dat het publiek naar u kijkt?
Zeker als gedeputeerde en burgemeester ben ik me er altijd van bewust geweest dat mensen anders naar je kijken als je in functie bent. Het onderscheid tussen zakelijk en privé lijkt dan niet meer te bestaan. In het begin van mijn loopbaan vond ik weleens gek dat mensen tegen elkaar fluisterden: ‘kijk, daar heb je die Adema’. Later snapte ik zo’n opmerking wel. Heb er ook nooit problemen mee gehad. Ik was een bekende Fries en moest daar soms weleens om grinniken. Ik geloof niet dat mijn bestuurlijke taken en het daarbij horende publieke profiel een ander mens van me hebben gemaakt.
 

Hoe probeert u uw persoonlijke reputatie te beïnvloeden?
Eerlijk gezegd ben ik daar niet heel erg mee bezig. Ik probeer authentiek en dienstbaar te zijn, dat zit in mijn aard. Een man een man, een woord een woord. Zo’n type ben ik. Ik heb geen last van een over-ontwikkeld ego. Wel sta ik volledig voor de organisatie en ‘de zaak’ die ik dien. Ik kan dan heel hard op de inhoud zijn, maar zal de warme persoonlijke relatie nooit op het spel zetten. Daar ga ik heel bewust mee om. Daarnaast vind ik het belangrijk om aanspreekbaar te zijn. Mensen mogen me uitdagen. Kritiek vind ik prima, mits onderbouwd natuurlijk. Daar wil ik dan ook echt iets mee doen. Ik heb dan ook geen enkele moeite om mijn mening bij te stellen. Natuurlijk heeft mijn geloof alles met dat vermogen tot zelfreflectie te maken. In de Bijbel staan prachtige verhalen over menselijke arrogantie, tekortkomingen en vergeving. Daar probeer ik van te leren.

In hoeverre zijn uw persoonlijke reputatie en die van uw werk verweven?
Ik heb meerdere functies en verantwoordelijkheden, draag verschillende petten. Ik ben erg alert op dat zaken niet door elkaar gaan lopen. Daarbij vaar ik erg op mijn morele kompas. Een voorbeeld: als ChristenUnie-voorzitter was ik direct betrokken bij de coalitieonderhandelingen. De onderwerpen die daar besproken werden, heb ik niet ‘misbruikt’ om daar te lobbyen voor andere sectoren zoals de schoonmaakbranche.
Om het heel persoonlijk te maken: onlangs deed ik een aankoop bij een bouwmarkt. Eenmaal thuis was ik daar erg ontevreden over, reed linea recta terug om eens flink verhaal te gaan halen. Met een bovengemiddelde bloeddruk stapte ik de bouwmarkt binnen. Vlak voor de klantenservice hoor ik een echtpaar tegen elkaar zeggen: “Kijk, daar heb je Adema”. Toen moest ik aan mijn persoonlijke reputatie denken. De primaire behoefte om daar eens even flink de waarheid te gaan vertellen, was direct verdwenen. Overigens heeft de bouwmarkt het voorval keurig opgelost.

Wat is in uw ogen de basis van een goede reputatie?
Daar hoef ik niet ingewikkeld over te doen: een goed ontwikkeld moreel kompas en de bereidheid daarna te luisteren. Overigens vind ik dat geen exclusief voorrecht van christenen: heel veel mensen die ik ken handelen op basis van duidelijke normen en waarden. Als je op zo’n manier in het leven staat en je werk naar eer en geweten doet, werk je vanzelf aan een goede reputatie.

Kunt u een persoonlijk voorbeeld geven van succesvol reputatiemanagement of –herstel?
Laat ik een les op dat gebied delen. In 2009 was ik gedeputeerde in Friesland en had onder meer Milieu in mijn portefeuille. Toen speelde de bouw van een afvaloven in Harlingen, een politiek en maatschappelijk gevoelig onderwerp. Ik kreeg te maken met kritiek dat “deze afvaloven in Roemenië niet zou misstaan”. Met andere woorden: beroerde kwaliteit. Tijdens een interview met Omroep Friesland ging ik daar vol tegenin. Ik wees erop dat dit type afvaloven ook in Duitsland stond en prima functioneerde. Daarbij was ik afgegaan op input van mensen in mijn omgeving die betrokken waren bij de vergunningverlening. Om wat voor reden dan ook klopte mijn verklaring niet: er stond helemaal niet zo’n afvaloven in Duitsland. “Adema heeft gelogen”, stond er prompt op de website van Omroep Friesland, vergezeld van allerlei niet zulke fraaie commentaren van lezers.

‘Als je geschoren wordt, moet je stilzitten’, dacht ik. Dus hield ik mijn mond. Dat was geen slimme keuze. Het issue werd groter en groter. Zembla dook er bovenop. Gedoe en kabaal alom, persoonlijke bedreigingen, erg onprettig. Ik heb toen het besluit genomen om het hele dossier over de afvaloven online openbaar te maken, tot aan mijn persoonlijke e-mails toe. Niets heb ik achtergehouden. Toen werd het rustiger. Daarnaast heb ik alle belanghebbenden, voor- en tegenstanders, uitgenodigd om samen met afvalverwerker Omrin en mijzelf rond de tafel te gaan zitten. Helaas wilde de opponenten dat niet (…). Daarna werd het stil.

Grootste les die ik hieruit heb getrokken: direct openheid van zaken geven, ruiterlijk toegeven als je het mis hebt, geen ruimte bieden aan speculatie en altijd de regie houden.

Een goede persoonlijke reputatie moet je daarom koesteren, beschermen en onderhouden.” Dat is waar in beeld komt. We zorgen dat het verhaal van onze opdrachtgevers vertrouwen en betrokkenheid creëert bij diegenen die voor hen het belangrijkst zijn. Stakeholders kiezen jou uit, niet andersom – zoals veel organisaties nog weleens denken. Communicatie beïnvloedt tot op zekere wijze waarop die stakeholder naar een groep, organisatie of individu kijkt, deze waardeert en zich hierover uitspreekt. Dat is waar MSL het verschil maakt.

Over MSL:
is een internationaal communicatieadviesbureau gericht op strategisch communicatieadvies (reputatiemanagement, consumenten PR, crisiscommunicatie en medewerkersbetrokkenheid). We zijn een Nederlands bureau, maar met de kennisvoordelen en slagkracht van een multinational met werelddekking. Wij zijn gevestigd in 30 landen, actief in 150 landen met ruim 80.000 medewerkers. Wij zijn betrokken strategische adviseurs, creatieve partners, de kritische spiegel, de vertrouwenspersoon en de resultaatgerichte projectmanager. We zorgen dat het verhaal van onze opdrachtgevers vertrouwen en betrokkenheid creëert bij diegenen die voor hen het belangrijkst zijn. MSL is onderdeel van .

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Publicis One Nederland

Partner

Publicis One biedt geïntegreerde creatieve marketing- en technologie oplossingen voor elk merk-, media- en/of digitaal communicatievraagstuk.

Lees meer over Publicis One Nederland
Meer van deze partner