Slaan Publicis en Boomerang door met hun aandacht voor sustainability en social impact?

Interview met Derek Müller, de nieuwe Sustainability & Social Impact Lead Publicis over het succes van het For Better-programma.

Derek Müller, Sustainability & Social Impact Lead

Sustainability en de bijbehorende ESG-criteria (Environment, Social & Governance) staan steeds hoger op het ‘to-dolijstje’ van merken en bureaus. Tal van initiatieven worden opgezet, maar iets opzetten en ook daadwerkelijk impact maken, blijkt vaak voor velen nog een brug te ver. Dit in tegenstelling tot Publicis Nederland en Boomerang die met hun For Better-programma al meerdere succesvolle initiatieven hebben gelanceerd, waaronder ‘Unmute Us’, ‘Pride Is Not An Ad’ en ‘Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid.’

Het succes van de initiatieven smaakte naar meer, dus besloot een van de snelst groeiende bureaugroepen van Nederland, om iemand dedicated op het project te zetten. Aan de Amerikaan Derek Müller de taak om als de nieuwe Sustainability & Social Impact Lead, het For Better ESG-programma uit te breiden.

Derek, voor de mensen die niet bekend zijn met ‘For Better’, kun je kort toelichten wat het programma precies inhoudt?

‘For Better’ is in 2019 binnen Boomerang opgezet met de gedachte om de wereld een beetje beter te maken. Er werden impact teams gecreëerd die zich focusten op topics zoals health & well-being, diversity & inclusion, people & planet en responsible advertising. Er werden tal van initiatieven geïnitieerd om de voetafdruk van het bedrijf te verkleinen en een sociale verbinding met de natuur te creëren. Campagnes werden diverser en inclusiever, en er werd volop aandacht besteed aan mensen en groepen die in de optiek van Boomerang wel wat extra aandacht en liefde konden gebruiken. Toen Boomerang en Publicis in 2021 fuseerden, werd het ‘For Better’-programma logischerwijs geadopteerd.

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hebben de initiatieven ook echt impact gemaakt?

Absoluut. Samen met onze klant Ben & Jerry’s hebben we bijvoorbeeld de campagne “Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid" ontwikkeld, wat een reactie is op de manier waarop Nederland asielzoekers slechts maximaal 24 weken per jaar laat werken. Dit beleid werpt een barrière op in tijden van grote personeelstekorten en is bovendien in strijd met de Europese wetgeving. Ons doel was om dit zichtbaar te maken en de maatschappelijke discussie op gang te brengen, en dat is gelukt. En dan was er natuurlijk onze ‘Pride Is Not An Ad’-campagne uit 2022. Wij waren het enige bureau dat zich openlijk uitsprak over pinkwashing. Bedrijven, ook onze eigen klanten, werden door ons uitgedaagd om samen met ons een einde te maken aan het zien van Pride als een marketingmogelijkheid, en in plaats daarvan hun mediabudget te investeren in scholing. En daarnaast acties te ondernemen die iets betekenen voor de gemeenschap, zowel intern als extern. We hebben ontzettend veel bedrijven verbonden met lokale en wereldwijde ngo’s, die zich focussen op initiatieven voor de LGBTQIA+-gemeenschap, om zo hun klanten en andere deelnemende bedrijven te helpen met het opzetten van een sterk DEI-plan. En tot op de dag van vandaag zetten we ons hiervoor in.

En nu aan jou als de nieuwe Sustainability & Social Impact Lead, de taak om het For Better ESG-programma verder uit te breiden. Wat zijn de plannen?

Klopt, samen met dertig collega’s gaan we ons in 2024 richten op drie impact-thema’s. Allereerst focussen we ons op het creëren van een prettige en veilige werkomgeving. Verder gaan we onze eigen impact op het klimaat nog verder verkleinen en ons als bedrijf nog meer inzetten voor de samenleving. Maar bovenal willen we onze creativiteit inzetten als aanjager voor duurzame keuzes en het vergroten van ‘sociale betrokkenheid’ in de maatschappij. Zo gaan we bijvoorbeeld ook dit jaar weer samenwerken met diverse partners en instanties rondom verschillende evenementen zoals Pride en World Mental Health Day om aandacht te besteden aan het belang van acceptatie, veiligheid en toegankelijkheid. Elke week ontmoet ik wel nieuwe mensen, nieuwe bedrijven en nieuwe initiatieven die actief werken aan een bloeiende, regeneratieve en inclusieve samenleving waar we allemaal in willen leven. Het is echt inspirerend.

Zijn er specifieke toezeggingen of doelen die je hoopt te bereiken?

We hebben een behoorlijk aantal KPI's die we zullen meten en we zullen aan het einde van 2024 ons eerste jaarlijkse impactrapport van For Better publiceren. Daarin zul je zien hoe we ervoor staan en hopelijk biedt het ook interessante dingen voor onze collega's in de industrie om over te nemen. Echter, For Better gaat niet alleen over duurzaamheid en sociale inclusie. Het programma is vooral bedoeld om andere bedrijven te inspireren hetzelfde te doen en onze medewerkers de kans te geven om zich in te zetten voor projecten waar ze gepassioneerd over zijn.

Wat denk je dat de grootste uitdagingen zijn die voor ons liggen?

In de afgelopen jaren zijn eenzaamheid, depressie en angst enorm toegenomen, wat wereldwijd heeft geleid tot werkstakingen onder jongeren en een toenemend 'stil vertrek'. Een recent rapport van GRPS (Global Risks Perception Survey) noemde "erosie van sociale samenhang", gecombineerd met "ontgoocheling van de jeugd", als een grotere bedreiging dan klimaatverandering en economische ongelijkheid. Het is dus cruciaal dat we kansen gaan bieden aan jongeren en ze weer mogelijkheden laten zien. Dat kunnen we enkel realiseren door ze actief te betrekken om samen met ons het bedrijf van de toekomst vorm te geven. Ik zeg weleens dat de klimaatcrisis eigenlijk een banencrisis is. En als je het vanuit dat perspectief bekijkt, is For Better een geweldige kans om een oplossing te bieden, zolang we bereid zijn om ons aan te passen en jongere generaties de kans geven om te leiden.

Waar kijk je het meest naar uit in het komende jaar?

Ik hoop vooral dat we ons meer gaan focussen op het vergroten van onze collectieve verbeelding. We werken in de creatieve industrie, maar denken toch nog veel binnen ‘de kaders’. Ik hoop dat we ons meer gaan richten op wat misschien wel onmogelijk lijkt, maar als we ons inzetten prima kunnen halen.
Nadenken over hoe de wereld er over 10 jaar bij staat is net ver genoeg weg wanneer alles totaal anders kan zijn, maar dichtbij genoeg dat we het nog kunnen voorspellen. Binnen Publicis vragen we daarom ook regelmatig aan onze collega’s waar ze zichzelf zien over 10 jaar. Wie is er bij je? Wat wil je doen? Hoe voelt het? Hoe ziet reclame er dan uit?

En als je die vragen aan jezelf stelt, waar sta jij over 10 jaar en hoe ziet reclame er dan uit?

Voor de komende 10 jaar zie ik de rol van reclame, eigenlijk de hele marketingtak van een bedrijf, evolueren. In die rol heeft reclame een belangrijke maatschappelijke verplichting als onderdeel van het bredere medialandschap en een belangrijke rol in het bevorderen van ESG bij bedrijven. 

Over 10 jaar zie ik geen knipperende boodschappen, neonlichten en loze beloften meer. Ik zie een overgang naar een andere manier van werken. Een meer distributief financieel model voor het eerlijk ondersteunen van ondervertegenwoordigde contentmakers. Ik zie marketeers meer investeren in long-form storytelling en fysieke placemaking voor hun merkopbouw en publieksbetrokkenheid. En media-afdelingen die verder navigeren dan bereiks- en frequentiedoelstellingen, en nieuwe manieren ontdekken om verspilling tegen te gaan door baanbrekende impact-KPI's. Ik zie reclamebureaus die hun toeleveringsketen stimuleren om te voldoen aan minimale sociale en milieunormen. Merken die advertentie-inkomsten gebruiken om sociaal innovatieve doelen te steunen die op waarden zijn afgestemd en een positieve bijdrage leveren, terwijl ze ook hun eigen sociale en milieuvriendelijke producten of diensten promoten. Ik zie gedecentraliseerde mediastrategieën die worden gebruikt om de weerklank van lokale en eerlijke journalistiek terug te brengen en tegelijkertijd desinformatie en antisociale media te bestrijden. En een inkomstenstroom waar sociaal innovatieve bedrijven en platforms op kunnen vertrouwen. Ik zie ruimte waar creatieven worden aangemoedigd om hun verbeelding te gebruiken om na te denken over de toekomst en het gevoel te krijgen dat ze een verschil kunnen maken in zowel de digitale als de fysieke wereld.

Kortom, over 10 jaar zie ik reclame als een plek voor mensen om te leren, te groeien en zich in te zetten voor het creatief bevorderen van meer sociaal geëngageerde bedrijven en samenlevingen die op democratische wijze bijdragen aan een gezondere planeet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →