Premium

13 onzinnige PR-onderzoekjes om de pers mee te halen

Het leed dat ‘eigen research’ voor persberichten heet

Wat nu als je eigenlijk niks nieuws te melden hebt? Of je hebt een product dat niet zo mediageniek is maar je wilt het wel in de media hebben? Of je hunkert gewoon naar aandacht?

Precies, je bedenkt en houdt zelf een onderzoekje om toch in de pers te komen.

Het is een fenomeen dat aan populariteit toeneemt en steeds vaker de inboxes van redacties vervuilt. Onderzoekjes die werkelijk niets met een merk te maken hebben. Of die op goedkoop effectbejag uit zijn. Of die simpelweg een beetje smerig zijn. Of die hun doelgroep de les willen lezen.

We plukten er 13 uit onze inbox.

1. 

Altijd interessant: de schaamonderzoekjes.

Vind jij stinkende luchtjes op het toilet ook zo vervelend, vraagt Geberit zich af zijn persbericht. Je zult het niet geloven, maar je bent niet alleen! Maar liefst 80% van de Nederlanders stoort zich aan stank op het toilet. Laat Geberit daar nu net een oplossing voor hebben: het DuoFresh systeem.

Geberit bewaart de meest imponerende statistiek uit dit onderzoek voor de derde alinea. Want wat blijkt: 54% van de consumenten vindt Geberit DuoFresh een interessant product, terwijl 98% niet eens door een installateur wordt voorgelicht! 

2. 

Voor nog meer schaamte moet je bij de Nederlandse vrouw zijn. Ze voelt zich te dik, bleek en ontevreden. Vooral de buik is een punt van schaamte, zegt 47% van de ondervraagden in het Blootonderzoek 2014 van het tijdschrift gezondNU.

Dit lijkt een gewoon journalistiek onderzoekje te zijn, maar  even verderop in het bericht komt de ware reden ervoor naar boven. Het ging om de sauna, die van wellness-resort De Veluwse Bron om precies te zijn.

Woordvoerder Gert van der Steen legt uit dat een lelijk lichaam geen probleem is. ‘Aan het einde van de dag zijn ze enthousiast en is de schaamte verdwenen, omdat ze vastgesteld hebben dat het perfecte naakte lichaam niet bestaat en dat bloot niet opvalt door de badjassen waarin men rondloopt.’

Het persbericht besluit in majeur: ‘Een dagje sauna lijkt dan ook bij uitstek de manier om van een minderwaardigheidsgevoel af te komen.’

3.

Wat ook kan helpen bij zo’n minderwaardigheidscomplex is ondergoed. Driekwart van de vrouwen voelt zich zelfverzekerder in mooie lingerie, meldt Libresse na onderzoek onder Nederlandse vrouwen.

Niet dat vrouwen voor ‘mooi’ kiezen, want het zijn praktische types. Het overgrote deel (80%) kiest voor de praktische en comfortabele slip. Sexy ondergoed staat op nummer twee, gevolgd door sportief ondergoed en corrigerende onderkleding.

Maar wat heeft dat met Libresse te maken?

Dat meldt in het persbericht dat het dragen van een inlegkruisje tijdens bijvoorbeeld afscheiding of lichte menstruatie niet hoeft te betekenen dat je alleen een slip aan kunt trekken. 

Waarvan akte.

4. 

Voor mannen is de keuze voor een witte slip wat minder verstandig, blijkt uit onderzoek gehouden onder 200 mannen door website Hemdvoorhem.nl.

De opvallende conclusie is dat mannen die kleurrijke onderbroeken met print dragen, het grootste aantal seksmomenten hebben, gemiddeld 30% meer dan mannen met een witte onderbroek.

 

5.

Nog zo’n feitje waar we niet zonder kunnen: Nederlandse mannen hebben liever seks met een vrouw die haar schaamstreek regelmatig aan een scheer- of trimbeurt onderwerpt, meldt onderzoek van Wilkinson Sword.

De man mag blij zijn, aldus het persbericht: ‘Gelukkig voor de heren zorgt 57% van de dames dat haar voortuintje er altijd keurig bij staat.’

6.

Plan Nederland kopt dat Nederlandse vrouwen menstruatie als excuus gebruiken niet te hoeven gymmen (16%) of om thuis te blijven van school (20%).

Dit lijkt een beetje op de moderne variant op het kind dat zijn bord niet wil leegeten en dan te horen krijgt: Maar in Afrika hebben ze helemaal niets te eten hè!

Plan vraagt namelijk aandacht voor meisjes in Uganda die het noodgedwongen zonder maandverband moeten stellen. Waar die Nederlandse meiden lekker spijbelen met hun menstruatie, moeten ze in Oeganda ‘iedere maand door schaamte en ongemakken een week school missen’.

7. 

Toch een beetje terug naar de jaren ’50, dit persbericht.

Maar goed: In veel Nederlandse gezinnen is het nog altijd de vrouw die de meeste maaltijden op tafel zet, blijkt uit onderzoek van Maggi. Driekwart van de vrouwen ziet zichzelf als een goede tot zeer goede kok.

De associatie tussen ‘goed kunnen koken’ en Maggi is ons niet helemaal duidelijk, maar Maggi helpt ‘moeders én vaders in de keuken een smakelijke, voedzame en gevarieerde maaltijd op tafel te zetten’.

Dat is ook de enige keer dat het woord ‘vader’ in het persbericht naar voren komt.

 

8.

Bol.com houdt van feitjes waar je niets aan hebt. De wetenschap bijvoorbeeld dat de Nederlandse vakantiekoffer gemiddeld twee romans bevat. Of Thrillers.

Zinloze informatie.

Net zoals het feitje dat 88% van de Nederlandse vrouwen een boek in de koffer stopt, bij mannen is dit 78%.

9.

Een eindtoernooi voetbal waaraan Nederland meedoet. Altijd goed voor een onderzoekje. Jumbo verkoopt graag barbecuespullen en liet daarom vlak voor het WK onderzoeken met wie Nederlanders het liefst barbecueën: Arjen Robben en Dirk Kuijt.

Hoewel dit al wat mager is voor een persbericht, relativeert Jumbo het direct zelf maar even:

‘Bijna de helft van alle Nederlanders heeft helemaal géén behoefte heeft aan een voetballer op zijn of haar barbecue.’

10.

Noord-Koreaanse populariteitsscores voor de koelkast. Onderzoek van Bosch laat zien dat 94% van de mensen de koelkast het meest onmisbare apparaat in huis vindt. Bovendien openen we de koelkastdeur het vaakst van alle deuren.

Bosch koos er trouwens niet voor om dit in de kop te zetten. Belangrijker vindt het dat een kwart van de mannen troost zoeken in hun koelkast en er op zoek gaan naar comfort food.

11.

Een onderzoek dat alle vooroordelen overboord gooit? Kortingscode.nl hield het. Het ondervroeg  mannen en vrouwen naar hun aankopen voor kleren en wat blijkt: Mannen besteden meer geld aan kleding en uiterlijk dan vrouwen.

Waar vrouwen maandelijks gemiddeld 66 euro besteden aan hun garderobe, is dit voor mannen 73 euro. Julian Aijal van Kortingscode.nl: ‘Uiterlijk is duidelijk een belangrijke zaak voor mannen; zowel dat van henzelf als van anderen.’

Wat kortingscode.nl hier nu precies mee heeft te maken, blijft in het bericht onbeantwoord.

12.

Erectieproblemen, urineverlies en een afnemend libido. Mannen praten er niet graag over, zo laat Tena Man weten, inderdaad die van die vleugeltjes maar dan voor mannen.

Dat maakt gelijk de herkomst en het doel van het onderzoek duidelijk: er zijn ook inlegkruisjes voor de man.

Maar dat weet niemand. Volgens de gevleugelde, keurige marketingvolgorde begin je dus met een onderzoek om het probleem duidelijk te maken, om er direct de oplossing bij te geven.

13. 

Dit toch wel het ultieme PR-onderzoek van een merk.

Beddenfabrikant Auping hield in 2002 een telefonische enquête onder Nederlanders en Belgen met de vraag wat je naast slapen het liefst doet in bed? Van de Belgische vrouwen antwoordde 60,7% vrijen, bij de Nederlandse vrouwen zette 69,8% lezen op één. Auping zond een smeuïg persbericht rond: ‘Terwijl de Nederlandse vrouw zich verdiept in een boek, bedrijft de Belgische de liefde.’  

Dat werd opgepikt, en hoe. 

Uit nadere bestudering bleek dat Nederlandse vrouwen jonger dan 40 jaar wel degelijk de voorkeur gaven aan seks in bed boven lezen of tv kijken. Het bleek dat de einduitkomst gekleurd werd doordat veel oudere, seksueel minder actieve vrouwen werden gebruikt voor het onderzoek. 

Toch blijft het PR-onderzoekje opduiken.  bijvoorbeeld.

 

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie