Premium

'Albert Heijn moet leren omgaan met concurrentie'

Albert Heijn was vroeger het knapste en aantrekkelijkste jongetje uit de klas. AH ging vooral uit van eigen kracht en vergat even de concurrentie. Dat zegt Rob Benjamens, partner bij Brand and Business Architects, in reactie op de gisteren door Ahold gepubliceerde cijfers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ahold Nederland, met supermarkten van Albert Heijn als grootste onderdeel, heeft een slecht tweede kwartaal achter de rug, zo meldde het concern .

Nadat Paul Moers gisteren zijn gaf op de problematiek bij Albert Heijn, reageert vandaag Rob Benjamens.

De glans is er een beetje af, de winkels zijn ‘doorgerationaliseerd’ tot ‘”Geen fratsen”- winkels met AH prijzen’, vindt Benjamens. 

En de concurrentie die Albert Heijn in zijn ogen ‘even vergat’, komt van twee kanten, is zijn analyse. Hij spreekt van ‘de onderkant’ en de ‘bovenkant’. Met verwijzing naar uit recent onderzoek van Deloitte, waaruit blijkt dat Albert Heijn het aantal primaire klanten ziet dalen, zegt Benjamens:  ‘Aan de onderkant komt de concurrentie van Lidl. Die overtreffen de verwachtingen van de consument keer op keer. In 2013 gaf 11,7 procent van de huishoudens aan dat Lidl hun primaire winkel was, nu is dat gestegen naar 13,3 procent! En Albert Heijn kan de hoge verwachtingen niet waarmaken.’

Over de ‘bovenkant’:  ‘Daar komt de concurrentie van bijvoorbeeld Marqt, Deka – met een fantastische winkel in Beverwijk als voorbeeld en inspiratie voor de nieuwe formule -, de nieuwe Briljant formule van Plus en natuurlijk Jumbo.’ Daarnaast zijn ook nog bijna alle lokale spelers sterker dan AH, zegt Benjamens: ‘Kijk naar Deen, Jan Linders, Poeisz en ook Dirk.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie