Albert Heijn wordt Tesco II?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Theo van Vugt er vandaag al over: eerste serieuze stap richting non-food.

Altijd interessant om eens bij de westerburen te kijken: het Verenigd Koninkrijk. Dat wat hier in de lage landen gebeurt, zien we vaak al enkele jaren eerder daar gebeuren. Ontwikkelingen lijken in een golfstroom vanuit het westen ons land te bereiken, met als startpunt Noord-Amerika. Denk in retail aan de grote jongens als , en ;s">Lowe's. Het zou me niet verbazen als de AH-bonzen met een schuinoog naar de ontwikkelingen In het Verenigd Koninkrijk hebben gekeken.

De marktleidende grootgrutter opende reeds in oktober 2006 zijn eerste non-food winkel in Manchester onder de naam Tesco Direct. En niet zonder succes kunnen ze daar na drie jaar concluderen. In het door de recessie zwaar getroffen Verenigd Koninkrijk wisten Tesco het eerste fiscale half jaar van 2009 met een omzetstijging van 8.3% (8% + voor non-food) te halen. Wat is er ook niet makkelijker om van de spruitjes naar de sokken te lopen.

Bij de start was non-food niet nieuw voor Tesco, maar wel de volledig nieuwe focus op deze groep was nieuw. ‘Als je het doet, moet je het goed doen’ leek het credo. Er werd zowel in winkels als in mensen geïnvesteerd. Er werd personeel aan de keten toegevoegd, die bijvoorbeeld werkelijk verstand had van inkoop van kleding. Zo bleek in 2007 reeds (een jaar na de opening van de eerste winkels) reeds één op de zeven Tesco klanten kleding te kopen bij Tesco.

Al deze nieuwe activiteiten zijn erop gericht om toekomstige groei zeker te stellen. Ik kan me voorstellen dat ze bij de Hema even moeten slikken. Zeker na al dat kopieergedrag. ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’ zullen ze gedacht hebben in Zaandam. Maar wie weet liggen er ook weer kansen. Lion Capital heeft in 2007 de Hema gekocht. Dergelijke private equity fondsen zitten geen tientallen jaren op hun aankopen. Dus wie weet doen zich nog mogelijkheden voor voor moeder Ahold om de boedel over te nemen en een nieuw concept definitief in de Nederlandse markt te plaatsen: Albert HEMA. Dan hebben we zomaar te maken met een oer-Hollandse Tesco II.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie