Cannes: 4x zilver in Promo, 1e PR Lion

Nederland heeft zojuist in Cannes de eerste 5 zilveren Leeuwen gewonnen. Drie daarvan, waaronder de allereerste PR Lion voor Nederland, gingen naar Kong voor Stanislav.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alleen in Direct viel ons land niet in de prijzen. In Promo&Activation werd goed gescoord. Kong won 2 keer zilver voor ‘Stanislav’ voor Ministerie van Justitie. Verder was er ook zilver in deze categorie voor DDB’s voor Centraal Beheer Achmea en voor UbachsWisbrun/JWT’s voor Mini. Volgens Zwier Veldhoen had het weinig gescheeld of Stanislav was goud geworden. ‘Het scheelde maar een hand, maar die was er niet bij te krijgen. De case was niet goed genoeg ingestuurd om te overtuigen.’

De Grand Prix in Promo&Activation ging naar TBWA\Chiat\Day voor Replay voor Gatorade. Gatorade nodigde twee American Football-teams uit een wedstrijd een wedstrijd uit het verleden over te spelen en volgde de voorbereidingen. Vervolgens werd via verschillende platforms een de mogelijkheid geboden ook een wedstrijd over te spelen. Juryvoorzitter Tina Minakas (Draftfcb): ‘Gewoon een geweldig idee en op zo’n hoog niveau uitgevoerd dat we er niet omheen konden. Het ging veel verder dan een wedstrijd, er werd echt contact gemaakt met consumenten en hen de mogelijkheid gegeven te participeren.’

Hoewel het iets weg heeft van de T-Mobile Family-campagne van Saatchi&Saatchi in Nederland was ook het Nederlandse jurylid Zwier Veldhoen (They) overtuigd van het feit dat deze case een Grand Prix verdient. ‘Ik kreeg er kippenvel van. Het is ook veel meer dan alleen registratie van een overgespeelde wedstrijd, er zitten allerlei manieren in om het publiek erbij te betrekken en zelf in beweging te zetten.’

In PR won Kong zijn 3e zilver, het was de eerste keer dat Nederland in deze categorie in de prijzen viel. Het was de tweede keer dat de PR Lions werden uitgereikt. De jury was dermate onder de indruk van de inzendingen dat werd besloten behalve een Grand Prix ook zilver en goud uit te reiken. Normaal gesproken besluit de organisatie daar pas toe als het aantal inzendingen rond de 1000 ligt. De Grand Prix ging wederom naar de Gatorade-case van TBWA\Chiat\Day. Opvallend was dat reclamebureaus veel beter scoorden in PR dan PR-bureaus.

In Direct viel Nederland niet in de prijzen. Dit had volgens jurylid Peter van Leeuwen te maken met het beperkte aantal inzendingen van 22 en met de manier waarop het werk was ingestuurd. ‘Als je iets terug haalt moet het de jury wel kunnen overtuigen en dat was met het Nederlandse werk niet het geval.’

De Grand Prix in Direct ging naar Special Group Auckland voor ‘Iggy Pop’ voor Orcon Broadband. Na een oproep aan consumenten werd het nummer Passenger van Iggy Pop live – samen met de rockster - via internet opnieuw opgenomen. Juryvoorzitter Pablo Alzugaray (Shackleton): ‘Een zeer intelligent idee en heel direct, daarbij het beste gebruik van een beroemdheid dat ik in tijden heb gezien.’

Volgens Alzugaray was het naast het idee vaak technologie diehet onderscheid maakte. ‘Bijna alle ideeen kun je ook uitvoeren tegenwoordig, door slimme technologieen, dus dan moet je het ook doen. Daarnaast zijn er ook simpele mailings in de prijzen gevallen, waarbij het idee voor zich sprak.’

'Stanislav' van Kong won vier keer zilver:

2 Grand Prix voor 'Replay' van TBWA\Chiat\Day voor Gatorade:

Zie ook:

Grand Prix in Direct voor Special Group Auckland voor Orcon+Iggy Pop:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie