Premium

COLUMN: Nee Nee Banner

Als je je vrienden te vaak voor een borrel uitnodigt, krijg je een rehab-aanbieding.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst: Scato van Opstall

Begin dit jaar oriënteerde ik me online op een supercompacte accuboor en een goedkope autoradio met MP3 & handsfree-functie. Twee maanden lang staan de advertentiestroken op mijn Facebook bomvol accuboren en autoradio’s. WTF! Ik heb anti-tracking software, een VPN-verbinding, cookies worden geweerd, maar de aanbiedingen blijven komen.

En off-target: de accuboren zijn allesbehalve compact, de autoradio’s boven budget of zonder de gewenste opties. Het meest lachwekkende is dat ik deze twee zaken al lang gekocht heb, online en offline. Een vriend die een reisje zocht, had dezelfde ervaring: drie dagen zoeken, online geboekt en daarna maanden gestalkt, ook door het geboekte hotel zelf. Hij heeft er niet op geklikt, bang om te zien dat het misschien veel goedkoper was. Prettige vakantie.

Facebook biedt geen knop ‘ik heb dit al gekocht, laat me met rust’. Consumenten krijgen scheepsladingen mosterd na de maaltijd en adverteerders betalen zich vermoedelijk blauw aan deze zinloze views. Zelf was ik vooral teleurgesteld door het falen van mijn blocks en firewalls.

Maar het kan nog erger, hoorde ik van iemand die in een vechtscheiding was beland. Die verzoop opeens in banners en links over mediators in huwelijkse zaken. Hij bezweert me niet op echtscheidingsadvocaten te hebben gezocht, of op scheiding, therapie of mediation.

De heftige communicatie met zijn ex liep via gmail, in het Nederlands. Die zaten erachter, beweerde hij. Ik dacht, o god - weer eentje in de categorie ongefundeerde Chemtrail-paranoia, maar het blijkt serieus waar. Google leest al je in- en uitgaande mails. Jouw privé-perikelen zijn gouden handel.

Als je je vrienden te vaak voor een borrel uitnodigt, krijg je een rehab-aanbieding en mensen die hun Google-agenda gebruiken om meerdere scharrels in te plannen, zien groothandelsverpakkingen Durex op hun scherm verschijnen.

Dat daarbij geschreven en ongeschreven privacywetten worden geschonden schuift Google lachend opzij: het staat toch in de gebruiksvoorwaarden? Ik zeg: dump gmail en introduceer een Global Digital Privacy Marketing Code, waarbij overtredende ceo’s met naam en toenaam publiekelijk worden gespamd. Op een offline schavot met oldskool rotte eieren.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie