De nieuwe communicatieprof denkt in zakelijke doelstellingen

De manier van communiceren is veranderd, maar de communicatieprofessional en de –afdeling veranderen nauwelijks mee.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[Door Jochem Koole] De communicatieprofessional staat voor een uitdaging. In veel bedrijven gaat het nog steeds niet echt voor de wind en de komende jaren zal er dan ook nog steeds flink bezuinigd moeten worden. Ondersteunende afdelingen – waar ook de communicatieprofessional werkzaam is – worden nauwlettend in de gaten gehouden. Deze afdelingen zijn immers kostenposten voor een organisatie. Daar wordt geen geld verdiend, of toch wel…

Op een gegeven moment heeft vrijwel iedere organisatie een communicatie- en marketingetalage voor zijn bedrijf neergezet. In deze etalage zijn de communicatie- en marketingprofessionals werkzaam. Op vakkundige wijze trekken zij verschillende doelgroepen door de etalage de organisatie in. In eerste instantie werden er posters en flyers ingezet, later kwamen daar radio-, televisiecommercials, internet en sociale media bij. En hoewel de middelen veranderden, veranderde de communicatieprofessional en de –afdeling nauwelijks mee. Dit zou geen probleem zijn als sociale media de manier van communiceren tussen zenders en ontvangers (tussen organisaties en doelgroepen) niet fundamenteel hadden veranderd.

Sausje
In Nederland hebben zo’n 9 miljoen mensen een Facebook-account en ons kikkerlandje telt bijna 4,5 miljoen LinkedIn-profielen. Dat is veel meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking. We kunnen gerust zeggen dat de meeste Nederlanders gebruik maken van sociale media. Dit betekent dus ook dat de medewerkers in jouw organisatie sociale media gebruiken en dat zij – bewust en onbewust – allerlei informatie vanuit de organisatie naar buiten brengen. Informatie, die niet met een communicatie- / marketingsausje is overgoten, maar rechtstreeks en in real time naar de doelgroep gaat.

Is dat een probleem? Niet per se. Medewerkers weten over het algemeen vrij goed wat hun doelstellingen zijn en welke doelgroep zij willen aanspreken. Vormt dit gegeven een uitdaging? Zonder twijfel. De communicatieprofessional is gewend geraakt aan de etalage waarin hij vaak al jaren werkzaam is en de doelstellingen die daarbij horen. Denk aan merkwaarde, bereik en reputatie. Allemaal waardevol en allemaal nodig, maar in een commerciële organisatie zeker geen einddoel. Zwart/wit gezegd zijn het middelen die bijdragen aan het einddoel: euro’s – meer inkomsten en minder uitgaven.  Dat is wat medewerkers bezighoudt en dat is waar de communicatieprofessional een bijdrage aan zal moeten leveren.

Hoe doe je dat?

Allereerst door te denken in zakelijke doelstellingen. Vraag een medewerker of zij wil bloggen over haar werkzaamheden om op die manier bij te dragen aan een goede (online) reputatie voor de organisatie en je verdubbelt haar werklast. Geef in plaats daarvan aan, dat je haar gaat helpen bij het behalen van haar omzettarget door haar via een blogartikel als thought leader te positioneren binnen haar doelgroep. Wil je communicatie- en organisatiedoelstellingen nog steeds los van elkaar zien, dan bereik je in dit scenario eerst de communicatie- en daarna de organisatiedoelstelling.

Ten tweede zal je steeds minder uitvoerend, maar steeds meer adviserend moeten gaan werken. Duik niet meteen in de executie als een medewerker zegt dat er binnen jullie organisatie “iets met sociale media” gedaan moet worden. Vraag in plaats daarvan “Waarom?” en gebruik jouw kennis en kunde om tot een goed antwoord en een haalbare doelstelling te komen. Pas hierbij op dat jij en jouw afdeling geen bottle neck vormen. Een organisatie heeft altijd meer medewerkers dan professionals op de communicatie-afdeling. Laat hen zelf – via hun persoonlijke sociale media accounts – in gesprek gaan met hun doelgroep. Voer dit niet voor hen uit, maar begeleid hen hierbij.

Kortom, denk verder dan jouw eigen communicatiedoelstellingen en word een succesvolle 21e eeuwse communicatieprofessional, die een zichtbare, waardevolle bijdrage levert aan het realiseren van inkomsten en besparingen.

Op 20 mei 2014 verzorgt Jochem Koole tijdens de workshopdag een sessie over de reflectieve communicatie scrum. .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie