De nieuwe kansen van social products

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In theorie is het de toekomstige oplossing voor fileprobleem; de . Je haakt aan bij je voorligger doordat je auto uit zichzelf de afstand in de gaten houdt. Het is een voorbeeld van een principe dat steeds vaker zal optreden: personal control in plaats van centraal aangestuurd. Dit biedt nieuwe kansen om succesvolle producten te ontwikkelen.

Het past helemaal in de nieuwe benadering van de netwerkmaatschappij. Zoals het concept van . Het terugbrengen van de identiteit naar de bezitter als oplossing voor een schaalbare beveiliging in de digitale wereld.
Van een ingericht systeem naar de optelling van relaties tussen individuen. De relatie die je met je omgeving kunt aangaan zal een verhandelbaar goed worden. Je privacy geef je op als er voldoende tegenover staat.

Het is een typisch onderdeel van de trend richting remixen van data. Je deelt je eigen data met iedereen en gebruikt zelf de data van anderen om je eigen producten te maken. Daarmee wordt elk element dat je beschikbaar stelt een waardevol ruilmiddel. Het remixen van data zorgt voor een .

Producenten kunnen hetzelfde principe hanteren om hun producten waardevol te maken.
Een product wordt echt interessant als er data onderdeel vanuit maakt die een relatie mogelijk maakt met een social network (zie ook van Jery Engestrom). De relatie zal een onderdeel worden van het product.

De volgende iPod zal direct contact met je omgeving mogelijk maken doordat je direct muziek kunt delen. Zowel 'fysiek' als in de online omgeving. Een koffietafelboek cadeau geven wordt uitgebreid met een online community waar de gevers persoonlijke boodschappen kunnen plaatsen en de ontvangen de onderdelen uit het boek kan delen met anderen.

Een uitdaging voor productontwikkelaars het product uit te breiden met een relatiecomponent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie