Drie tips voor succesvolle public relations in 2014

Voor succesvolle pr is een combinatie van traditionele, online media en influencers essentieel. Omarm de influencer en werk aan je bloggersnetwerk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 1997 begon ik een van de eerste gamessites van Nederland, Gamermagazine. Als 14-jarige journalist in de dop en fulltime middelbare scholier belde ik wat rond om spellen los te weken. Ik merkte al snel dat de meeste uitgevers van games dit hadden uitbesteed aan PR-bureaus. Het waren de gouden jaren de economie en PR floreerde als nooit tevoren. Print was nog springlevend en Gamermagazine was geen bedreiging van het papier. Dat ik tien bezoekers per dag had maakte niet zoveel uit, elk knipsel telde immers. Impact werd niet gemeten, het ging om grote volumes. Er was immers budget genoeg.

Op het gebied van gaming, reizen, food en beauty zie je nu nieuwe tieners en twintigers opstaan. De bloggers die op dit moment het meeste succes hebben zijn net zoals ik op jonge leeftijd begonnen met uitproberen. van trekt inmiddels 300.000 bezoekers. Ze kan inmiddels leven van haar blog. Die paar honderd gulden die ik van een paar banners kreeg konden daar niet tegen op. Sterker nog Van Loon en beautybloggers (foto) en zijn een regelrechte bedreiging van de verschillende en die er onlangs mee stopten.

Waarom hebben zij meer succes dan een uitgever met ‘echte’ journalisten in dienst? Omdat zij digitaal in hun DNA hebben zitten en als bloggers door middel van social media bij hun online achterban uitgroeien tot iconen. Dat legt adverteerders geen windeieren, zo verkocht een nieuw nagelmerk na een artikel op de beautyblogs binnen één week volledig uit.

 

Vervangt online het papier?

Waarbij een online clipping altijd minder waarde voor de klant had dan knisperend papier, komt dit jaar de omslag. Bij online is immers alles meetbaar, alleen moet men de waarde van de oude papieren reuzen niet onderschatten. De grootste Twitteraars van Nederland, en met een bereik van enkele honderdduizenden hebben dit beide te danken aan een toevallig optreden op CNN. En dat geldt voor meer nieuws, 80% van alle artikelen beginnen bij de eerste pagina’s van de Telegraaf of een bericht op de nieuwswire ANP.

Zonder de traditionele media in je portefeuille ben je als bureau geen knip voor de neus waard, het is de basis. Maar als je nog nooit van hebt gehoord en nog steeds persberichten verstuurd naar alle online titels, is het tijd om te werken met een gecombineerde strategie. Hoe ga je met deze veranderingen om?

 

Drie tips voor het succesvol integreren van online en print in de strategie:

1. Integreer online en traditionele media in de strategie. Dat wil niet zeggen dat je een medialijst met online en offline contacten hetzelfde persbericht moet sturen, maar nadenken hoe je de verschillende doelgroepen het beste kunt benaderen. Dat kan iets kleins zijn zoals een verticale infographic voor online en een horizontale voor print, maar ook de vorm of de manier van distributie. Veel traditionele journalisten willen gewoon een persbericht, een blogger ontvangt liever een persoonlijk berichtje.

 

2. Werk aan je bloggersnetwerk. Zorg dat je de namen kent, ontmoet ze informeel zoals je dat ook bij journalisten doet en zorg ervoor dat je ze met respect behandelt. Het is net zo logisch dat Culy.nl een keer een primeur krijgt van een nieuw food product als de culinaire pagina’s van De Telegraaf.

 

3. Omarm de influencer. Er zijn hele volksstammen met een groot bereik die men niet weet te vinden. Deze mensen staan niet in perslijsten of zijn te vinden als je op reizen googelt als je voor een vliegtuigmaatschappij werkt. Dit zijn autoriteiten op het gebied van wijn zonder dat ze voor een wijnblog werken. Hun impact komt door hun kwantitatieve en kwalitatieve sociale achterban

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie