[door Ellen van Wijk, Lewis]
Valentijnsdag is voor de meeste een dag om te vieren met hun geliefde, of juist dé dag om op zoek te gaan naar een nieuwe lover. Voor mij ligt het anders. Vandaag exact 5 jaar geleden begon ik mijn eerste stagedag bij een PR- en communicatiebureau. 14 februari markeert voor mij dus mijn eerste dag in de wondere wereld van PR en communicatie.
Behoorlijk blue
Deze stage ben ik, op eigen initiatief, gaan doen in het tweede jaar van mijn master. Aan de ene kant om nog geen vaarwel te hoeven zeggen tegen het studentenleven maar ook, niet in de minste plaats, om alvast wat ervaring op te doen. Ik koos bewust voor een meeloopstage, maar minder bewust voor een stage aan bureauzijde. Behoorlijk bleu ging ik op zoek naar een stage en ik koos niet heel doelgericht voor werken in PR, maar ging hierbij meer op mijn gevoel af. Als ik heel eerlijk ben, wist ik eigenlijk niet eens 100 procent wat PR was.
Een ode
Mijn gevoel heeft mij niet in de steek gelaten. Want inmiddels werk ik alweer een jaar bij LEWIS, 'mijn' tweede bureau. Na die eerste date met PR ben ik dan ook nooit meer op zoek gegaan naar iets anders.
Daarom op Valentijnsdag mijn ode aan het vak in vijf punten:
1. PR gaat snel…
Als PR-consultant wordt van je verwacht dat je snel handelt en op ieder moment van de dag paraat staat. Of dat nu is om een belangrijke gebeurtenis te monitoren, om dat persbericht op het juist moment (super vroeg of in de avond? I’ve been there) uit te sturen of een lanceringsevent te begeleiden – doen we! En vinden we ook helemaal niet erg. Die snelheid maakt dat geen dag hetzelfde is. Love it!
2. … maar maakt vooral impact op de lange termijn
Het werk in PR, met name aan bureauzijde, mag dan wel snel zijn; dat wil niet zeggen dat we ons alleen bezighouden met de korte termijn. PR, en alles wat daarbij komt kijken, is juist iets wat je voor de lange termijn inzet, en geen quick fix. Zelfs bij kortlopende projecten is een goede planning key en kijk je altijd naar het grotere plaatje.
Één keer een groot artikel in een landelijk dagblad trekt de aandacht van de consument, maar na een paar dagen zal deze je weer vergeten zijn. Pas als je doelgroep op verschillende momenten over jouw merk, product(en) of dienst(en) leest of hoort, via verschillende kanalen, zal de boodschap blijven hangen. Dit betekent het juiste verhaal, op het juiste moment en de juiste plek aan de juiste doelgroep verhalen. Dat wij dat mogen doen, maakt PR en communicatie zo belonend.
3 Je leert nog eens wat
Waar anders kun je werken voor een groot Koreaanse elektronicabedrijf, een Amerikaans sneakermerk, een Britse broadcaster en een Nederlandse keten hoorwinkels? Werken bij een PR-bureau geeft je de kans om je onder te dompelen in verschillende werelden en de bijbehorende kennis op te zuigen, iedere dag weer!
Bovendien moet (mag!) je altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws en is het kijken van livestreams, naar de radio en podcasts luisteren, iedere dag vijf kranten lezen en de hele dag op social media actief zijn 'verplicht'.
4. PR is gelukkig ook meer dan PR
Tegenwoordig is PR zoveel meer dan persberichten opstellen en contact met journalisten. Social media plannen maken en beheren, blogs schrijven uit naam van de CEO, nieuwsbrieven opstellen en optimaliseren, begeleiden van de productie van branded content of video’s; er zijn zoveel meer manieren om het verhaal van je klant over te brengen. Public relations gaat lang niet allemaal meer via traditionele media en is juist steeds vaker direct gericht op consumenten.
5. Team spirit
Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Het blijft uiteindelijk ook maar werk; hard werk met soms lange dagen. Gelukkig wordt dit allemaal goed gemaakt door leuke collega’s. Je brengt toch hele dagen met ze door en als je niet met ze kan lachen tussen het schrijven van plannen, de lange meetings en het maken van rapportages door, dan denk ik dat je op de verkeerde plek zit en je beter ergens anders kunt gaan werken. We nemen ons werk serieus, maar onszelf gelukkig niet altijd.
Naast samenwerken met collega’s is PR overigens ook teamwork met de klant én media. Een relatie opbouwen kost tijd en gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer, maar is zo belangrijk. Weten wat je aan elkaar hebt en direct contact zijn belangrijk, zowel bij snel schakelen op de korte termijn als de samenwerking op lange termijn.
Blogjob
Of ik dit werk voor de rest van mijn leven blijf doen? Who knows. Feit blijft dat PR mijn eerste grote liefde is en ik er voorlopig nog niet op uitgekeken ben.
Ellen van Wijk is accountmanager bij Lewis
Foto: ratoca/123RF Stockfoto
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!