Het Avondje Mies is terug

Die goeie ouwe tijd! Op prime time zaterdagavond half Nederland bereiken, kom daar met de hedendaagse versnippering van het media-aanbod buiten het WK nog maar eens om. Toch is het niet gewaagd te stellen, dat die massale kijkcijfers al lang teruggekeerd zijn. Want het televisiescherm van vroeger zit tegenwoordig in de handpalm. De vraag is wel of de aanbieders zo langzamerhand niet aan het oude Philips-syndroom lijden; is alles wat technisch mogelijk is, ook wenselijk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het door bureau georganiseerde seminar FuturEyes, rekende Ron Vrijmoet van voor, dat de mogelijkheden voor mobiele marketing het embryonale stadium zijn ontstegen. Met vier miljard mobieltjes in omloop, is de mobiele homescreen continu onder de aandacht van de gebruiker.
Door het toenemend gebruik van 'mobile devices' zal het internet gebruik in de komende jaren vertienvoudigen. Downloads van mobiele applicaties (meer dan drie miljard in de afgelopen 18 maanden) hebben een enorme vlucht genomen. Daarbij vertelde Vrijmoet nog niet eens dat in Afrika de groei van mobieltjes mondiaal het hoogst is.
Gouden kansen voor exploitanten en marketeers, daar was iedereen het over eens. Toverwoord: Apps. Door de iPhone, straks de iPad en het ‘eco-systeem’ iTunes, zou het allemaal niet zo snel zijn gegaan. De inhaalpogingen van de Android (een poor man’s iPhone) of een Symbian OS gestuurde Smartphone, zijn slechts inferieure me too’s van de Steve Job’s geesteskind.

Bij hebben ze geleerd van het verleden, omdat te nadrukkelijk vanuit de techniek gedacht handelen het averechtse effect sorteerde. Niks geen gedoe meer met allerlei overbodig friends-applicaties en links waar niemand op doorklikt, aldus manager Menno Biesiot; “De consument wil snelle info-snacks, als iets langer dan een halve minuut duurt ben je ze kwijt.”
Het tijdschrift van de toekomst lezen we op de iPad, waarin de scheiding tussen redactie en commercie nog onduidelijker lijkt dan momenteel al het geval is. Aan de andere kant valt er op de lezersmarkt ook geld te verdienen door betaalde Apps, zoals EHBO-voor kinderen. De uitgever overweegt zelfs Apps in abonnementvorm.

Waar anderen moeten leren door vallen en opstaan, daar was de al een consument-gedreven organisatie avant la lettre. De mores van een community kennen ze daar al veel langer en dat betekent: luisteren naar de leden van de coöperatie. Toys for the boys zijn nooit een optie geweest, oplossingsgerichte toepassingen des te meer. Zoals de telefoon als private chipknip, of in de kroeg met vrienden samen een bioscoopkaartje bestellen. Geen enkele twijfel dat deze ontwikkeling doorzet, zegt David Jan Janse van de bank.”De telefoon is de afstandsbediening voor andere schermen.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie