How to... Be Credible & Creative and show Cases!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

10 Marketing Tips during recession, 10 Ways how to use Twitter in your campaign, 10 Ways to use social media in PR, 10 Tips for blogging journalists, 10 rules for online advertising, 10 ways to monitor buzz, 10 ... : Je wordt er mee doodgegooid. Op internet, congressen en in vakmedia. Rijtjes, tips en korte verhalen over ‘hoe het allemaal hoort’. Er zitten weldegelijk nuttige ‘rijtjes’ bij, dus ik lees ze ook allemaal braaf. Maar de meeste rijtjes hebben drie grote problemen: gebrek aan geloofwaardigheid (of diepgang) van de schrijver, gebrek aan cases en last but not least; zelden oog voor het belangrijkste onderdeel in communicatie; creativiteit.

Credibility
Het probleem van de meeste ‘lijstjes’ is dat ze samengesteld zijn door mensen die nog nooit zelf aan een probleem of opdracht gewerkt hebben. Niets makkelijker dan, vooral met behulp van copy-paste, zo’n lijstje samenstellen. En er vervolgens over spreken op een congres. Of een workshop of advies over geven. Maar zelf aan de slag met het lijstje? Met een echt probleem en een echte klant? Voor een moeilijk product in een moeilijke markt? Dan valt 90% van de lijstjes-auteurs en zichzelf noemende guru’s af. Voor mij heeft een lijstje pas 100% geloofwaardigheid als de auteur zich ook op inhoudelijk vlak heeft bewezen. De ‘pure theoretici’ krijgen het voordeel van de twijfel. Maar heeft een theoretische auteur geen praktijkervaring, dan verwacht ik op z’n minst een diepgang die verder gaat dan ‘een lijstje’.

Cases
Een ‘How to list’ zonder voorbeelden is waardeloos. En het bespaart je ook veel woorden want .

Creativity
Als alle lijstjes perfect zouden zijn... dan heb je er eigenlijk nog niets aan zonder creativiteit. Je kunt 100 boeken lezen, 1000 lijstjes uit je hoofd kennen maar als het ontbeert aan om steeds maar weer die kennis toe te kunnen passen op een verrassende, vernieuwende en succesvolle manier dan kom je niet ver. En nee, creativiteit is niet alleen ‘een leuk ideetje bedenken’, creativiteit zit in alles en is de grootste onderschatte factor in de communicatiebranche. Ok, in de reclamewereld is er misschien soms iets te veel focus op (de klassieke 30-seconde) creativiteit maar in disciplines als marketing, PR en communicatie-advies mag het allemaal wel wat creatiever. Want geen enkele klant zit te wachten op een advies, plan of aanpak die letterlijke aftreksels zijn van een lijstje dat hij/zij ook ooit op een congres gehoord heeft.

Inspiratie
Tja, en dan practice what you preach. Mijn 3C’s lijken verdacht veel op een ‘rijtje’ dus moet ik ze ook toepassen. Of ik credible genoeg ben laat ik aan de reaguurders over. En gelukkig werk ik bij een bureau waar creativiteit het hoogste goed is. De cases als bewijs daarvoor hier presenteren is te nepotistisch dus haal ik er graag wat concullega’s bij die niet alleen geregeld spreken en publiceren maar ook mooie cases afleveren; , en de . In de categorie journalist-wordt-adviseur heb ik hoge verwachtingen van (net zzp-er, in afwachting van eerste mooie case) en (nieuw boek (veel cases!) maar ook bezig met 'eigen werk'). In de ‘guru-categorie’ laat ik me inspireren door (veel lullen, maar ook doen, met passie!) en op PR-vlak kijk ik graag naar van UPC die veel spreekt op congressen over ‘webcare’ en ‘PR2.0’ maar dit allemaal doet op basis van eigen ervaring en cases.

En jullie?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie