Chinese James Bond-parodie moet de VS op de hak nemen, maar mist doel

De Chinese overheid verdedigt techbedrijf Huawei in een James Bond-persiflage, maar aan de video valt geen touw vast te knopen.

China vlag

Een propagandavideo van het Chinese staatsmedium Xinhua moet de Verenigde Staten op de hak nemen voor het boycotten van het Chinese techbedrijf. De persiflage is een parodie op James Bond en lijkt in eerste instantie over het ingrijpende propaganda- en spionagebeleid van China te gaan. Dan blijken de Chinese acteurs 'Agent 0.06' en 'James Pond' erachter te komen dat ze het over de VS hebben.

Een superieure geheim agent raadt Pond vervolgens aan om geen Huawei-smartphone te kopen omdat die via een achterdeurtje in de software informatie zou wegsluizen naar de Chinese overheid. Agent 0.06 grijpt vervolgens in door te zeggen dat er geen bewijs is voor die claim en dat Westerse landen een propagandaoorlog voeren tegen Huawei. 

Wazige video

De boodschap van de propagandavideo ligt voor de hand, maar komt bij veel kijkers slecht binnen. De video kent namelijk een wazige verhaallijn, slechte acteurs en onnavolgbare uitspraken. Want waarom roept James Pond meerdere keren zomaar 'Exsqueeze me!', een slogan die uit de film Wayne's World komt en niets met James Bond te maken heeft? 

Huawei in zwaar weer

De video had als steuntje in de rug moeten dienen voor Huawei, een Chinees technologiebedrijf dat sinds mei 2019 gebukt gaat onder Amerikaanse handelssancties. Volgens de VS en diverse bondgenoten maakt Huawei zich schuldig aan technische spionage voor de Chinese overheid, iets dat Huawei en de Chinese overheid fel ontkennen. De VS hebben tot dusver geen publiekelijk bewijs geleverd voor de beschuldigingen - 'Agent 0.06' kaartte dit terecht aan.

De jarenlange sancties hebben grote invloed op Huawei's bedrijfsvoering. De fabrikant mag niet meer al zijn producten leveren in Westerse landen en ziet dat de vraag naar zijn smartphones in veel landen is ingestort omdat die bepaalde hard- en software missen. Huawei's jaaromzet lag in 2021 ruim 29 procent lager dan in 2020. Het bedrijf geeft mede daarom minder uit aan reclame en marketing. Ook in Nederland is Huawei vele minder zichtbaar in winkels, in het straatbeeld en via samenwerkingen met influencers dan een paar jaar terug. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie