Laat Lousewies niet in d’r hempie staan…

Lousewies gaat me boven Oranje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ja, de lijsttrekkerscampagne binnen D66 volg ik met veel meer spanning dan het WK.

Voor communicatieadviseurs is het, vind ik, het verloop van de interne partijstrijd tussen Van der Laan en Pechtold veel spannender, veel instructiever en veel verstrekkender dan wat zich op Duitse bodem afspeelt.

Die lijsttrekkersverkiezingen zijn voor Nederland betrekkelijk nieuwe verschijnselen. Overgewaaid uit de Verenigde Staten, ontwikkelen ze zich - net als primairies en andere voorverkiezingen - in hoog tempo tot politieke hanengevechten, bedoeld om kiezers meer te interesseren voor de politiek.

Eigenlijk zijn het niets anders dan oefeningen in communicatie: hoe bereik ik mijn doelgroep, hoe bind ik kiezers aan me, hoe krijg ik mijn boodschap over de Bühne? Dat maakt dat spektakel voor mensen uit het communicatievak zo extra boeiend. Er wordt, eerst bij de VVD, daarna bij D66, niets minder dan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboekjes over politieke communicatie geschreven.

En wat opvalt, is dat die lijsttrekkerscampagnes zich ontwikkelen tot oefenpartijtjes voor politici-met-ambitie, tot ‘media events’ om uit te vinden wat goed ligt bij kiezers en vooral om te testen wie het goed doet onder de schijnwerpers van de publiciteit.
Maar wat me het meest interesseert is wanneer kiezers doorkrijgen wanneer het niet meer dan toneelstukjes in het theater van staat zijn.

Of is iedereen echt te druk met Oranje?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie