Premium

Maastrichtse raad huurt eigen verslaggever in, De Limburger niet blij

Journalist wordt betaald uit stopzetten advertenties lokaal weekblad

De gemeenteraad Maastricht zoekt een ‘jonge, professionele journalist met affiniteit met lokale politiek en Maastricht’ om verslag te doen van de Maastrichtse politiek. De raad wil er de tanende journalistieke belangstelling voor de gemeentepolitiek mee opvangen.

Het gaat om een proef voor één jaar, die 46 duizend euro gaat kosten.

Onomstreden is de maatregel niet. Eerdere proeven met een gemeenteverslaggever mislukten. Heerenveen stopte ermee na een jaar omdat media niet geïnteresseerd waren in de stukken van de gemeentelijke verslaggever. Ook Renswoude en Noordoostpolder trokken de stekker er uit.

'Journalistieke onafhankelijkheid is gewaarborgd'

Volgens GroenLinks-raadslid Coen van der Gugten was de journalistieke onafhankelijkheid het grote probleem bij de gemeentelijke raadsverslaggevers. Die is in Maastricht wel gewaarborgd, zegt hij. ‘De verslaggever komt in dienst van de lokale zender RTV Maastricht en valt onder het redactioneel statuut van deze zender.’

De gemeente staat op afstand, ook zakelijk, aldus Van der Gugten: ‘Er worden domweg een aantal afspraak gemaakt over wat we verwachten voor het geld dat zij krijgen. Het gaat in totaal om 0,6 fte waar zij waarschijnlijk 2 of 3 verslaggevers voor in huis gaan halen.’

Bjorn Oostra, hoofdredacteur van De Limburger, vraagt zich in NRC af of het verstandig is ‘om op deze manier bijna 50.000 euro gemeenschapsgeld uit te geven’. Ook twijfelt hij aan de onafhankelijkheid van zo’n verslaggever.’

Oostra verwerpt de suggestie dat de krant de lokale politiek onvoldoende volgt. De krant bezoekt de raadsvergaderingen met zijn twee stadsverslaggevers. ‘Daarnaast houden ook onderzoeks- en themaverslaggevers zich met de gemeente bezig.’

Aandacht traditionele media verslapt

Van der Gugten van GroenLinks is het niet eens met Oostra en ‘ziet de aandacht van de traditionele media verslappen’. De Limburger heeft gewoon minder verslaggevers, stelt hij.

‘De krant heeft hier geen stadsredactie meer, die zit in Heerlen. Bovendien gaat het meestal om verslaggeving, maar dat kan onze afdeling communicatie ook. Wij willen juist dat er ook onderzoeksjournalistiek wordt gedaan.’

Een groot deel van het benodigde geld is afkomstig uit besparingen op advertenties in het weekblad VIA Maastricht.

Coen van der Gugten: ‘Het is niet zo dat we niets meer in het huis-aan-huisblad doen, maar gaan we marginaliseren. We zien dat we met traditionele media steeds minder mensen bereiken en zoeken naar de inzet van moderne media. Daar gaan we mee experimenteren. Daar valt de inzet van de verslaggever ook bij.’

Foto: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie