Namen van telefoons (2)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week ik al over namen van telefoons. Ik ben toen vooral ingegaan op de nummering van Nokia en het dat zij overgaan op echte namen. Nu zal ik vooral ingaan op de naamgeving van Motorola. Een van de enige telefoonproducenten die haar telefoons brand en echte namen, vier-letterige namen (sms-afkortingen) geeft. Deze afkorting staat voor een woord die relevant is voor de telefoon, zo staat RAZR voor Razor; dun en scherp, net als het design.

Waarom het pleidooi voor telefoons met echte namen?
Omdat nummers een product een technisch karakter meegeven. Maar ondertussen zijn het al lang niet meer de technische features die het aankoopproces bepalen. Het zijn geworden. Uit onderzoek van blijkt dat de mobiele telefoon vooral gekocht wordt op basis van een interessante aanbieding, goede kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk de prijs.

Daarnaast wordt ook gesteld dat kopers van mobiele telefoons niet merktrouw zijn en dus niet automatisch voor een telefoon van het oude merk kiezen. Geen reden om te kiezen voor de strategie waarbij het hoofdmerk de boventoon voert, zou je zeggen. Want de consument beslist immers op productniveau over de aanschaf van een telefoon (en abonnement). Wel aanleiding om de telefoon te branden en met een goede naam het product voordeel verwoorden, de brand identity versterken en toegevoegde waarde creëren.

De namen van Motorola hebben dit ook. Zij geven de telefoon een extra dimensie. De namen die we kennen doen dat, maar ook de namen van telefoons die in Q4 gepresenteerd worden.

De namen van Motorola op een rijtje.
RAZR: afkomstig van Razor dat staat voor dun en scherp, net als het design.
ROKR: is de eerste mobiele telefoon met iTunes, dus Rocks.
PEBL: deze naam is afkomstig van Pebble en dat is Engels voor ronde kiezelsteen.
SLVR: staat niet voor Silver, maar voor Sliver. En dat staat voor dun gesneden uit 1 stuk, net als de telefoon.
SCPL: staat voor Scalpel en dat is een heel dun mesje voor chirurgen.
KRZR: deze naam heeft twee verklaringen. De eerste verklaring is het reflecterende materiaal dat gebruikt wordt (deze verklaring wordt ook in de communicatie gebruikt). De tweede verklaring komt van de engineers, want die werden gevraagd een nog dunnere telefoon te maken dan de RAZR en dat was volgens hun "too crazy to ask for".
RIZR: dit is een 'slider' en die 'rises' als hij zich opent.
FONE: ik gok dat dit afkomstig is van telefoon, maar in dat geval is de naam een rare vogel binnen het naamsysteem.
TXTR: op deze telefoon kan getypt worden.

Motorola is niet de eerste en ook niet de enige die hun telefoons door middel van onderscheidende namen onder de aandacht brengen. Ook de Samsung LadyPhone en LG Chocolate zijn succesvol. Maar dit zijn meer campagnematige namen dan echte namen. De Chocolate heet in de catalogus gewoon KG800.

Dat de naam een reden voor succes is gaat wat ver. Succes komt door het totaalplaatje van functionaliteit, design, advertising, naamgeving en prijs.
Een voorbeeld hiervan zijn de Philips-telefoons die ondertussen al niet meer te verkrijgen zijn, maar wel allemaal een naam droegen: Fisio, Azalis, Genie, Genie Sport, Xenium Savvy en Ozeo. Overigens een opmerkelijke keuze als je weet dat Philips sinds jaar en dag de masterbrand strategie hanteert en in dat geval passen nummers weer heel goed.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie