Nederland Europees kampioen online kerstinkopen doen over de grens

Nederlanders besteden deze Kerst 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is15,2% van alle verwachte online aankopen deze feestdagen, bijna drie keer zo hoog als het Europees gemiddelde (5,1%) en twee keer zoveel als in België (8%) en Duitsland (7,8%). Dit blijkt uit internationaal onderzoek van , de online marktplaats voor slimmer winkelen, in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).

In heel Europa wordt er voor 2,8 miljard euro online geshopt bij buitenlandse winkels. Dit is 27% meer dan in 2014, toen er voor ruim 2,2 miljard euro over de grens werd gewinkeld. In de VS wordt slechts 2,4% van de online aankopen over de grens gedaan, terwijl Canadezen juist relatief veel in het buitenland shoppen (7,8%), met name in de VS.  

Italië en Spanje kennen de sterkste groei in cross border shopping, respectievelijk 48,3% en 56,5%. Toch blijft het aandeel van online aankopen in het buitenland laag: 4,6% in Italië en 3,7% in Spanje.

Geen taalbarrière en gunstige wisselkoers
Het grote aanbod, lagere prijs en snelle levering zijn belangrijke argumenten voor Nederlandse consumenten om inkopen te doen bij buitenlandse webshops. Soms zijn producten alleen in het buitenland verkrijgbaar.

Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl: &;Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument. Dat cross-border shopping in Europa steeds groter en belangrijker wordt, blijkt ook uit het feit dat de Europese Commissie voorstellen heeft gedaan voor bescherming van de over de grens winkelende consument. Op deze manier willen zij het vertrouwens in buitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.&;

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie