Nog geen herstel Nederlandse reclamebureaus

Een herstel van de Nederlandse reclamemarkt blijft vooralsnog uit. Maar de reclamebureaus zijn iets minder negatief, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De is in het vierde kwartaal van 2009 opnieuw fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Ondanks de forse omzetdaling waren de reclamebureaus dit kwartaal niet meer de grootste dalers binnen de zakelijke dienstverlening. De stemming onder de ondernemers in de reclamebranche is nog steeds somber voor wat betreft het economische klimaat. Voor het komende kwartaal zijn de verwachtingen negatief over de omzet, de afzetprijzen en de werkgelegenheid.

In het afsluitende kwartaal van 2009 kwam de omzet van de reclamebranche bijna 17 procent lager uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetdaling was nagenoeg even sterk als in het kwartaal ervoor. Reclamebureaus ondervonden nog steeds de gevolgen van de verslechterde economie waardoor bedrijven bezuinigden op hun reclame-uitgaven. Over het hele jaar 2009 nam de omzet in deze branche met 14,4 procent af. Daarmee was de reclamebranche ook in 2009 de minst presterende binnen de zakelijke dienstverlening.

Uit de blijkt dat de ondernemers in de reclamebranche nog steeds negatief oordelen over het economische klimaat, maar minder negatief dan in het afgelopen jaar het geval was. Het oordeel bereikte in het voorjaar van 2009 een dieptepunt, toen per saldo 80 procent van de ondernemers negatief oordeelde.
De ondernemers zijn nog steeds somber gestemd in hun verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2010. Waar de ondernemers in de zakelijke dienstverlening per saldo een toename van de omzet en de afzetprijzen verwachten, voorzien de ondernemers in de reclamebranche hierin juist een flinke afname. Ook verwachten twee keer zoveel ondernemers in de reclamebranche als in de zakelijke dienstverlening een daling van de personeelssterkte.

De CBS-cijfers zijn teleurstellend in het licht van het dat de grote reclameholdings WPP en Omnicom signaleren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie