Premium

Pr-profs pitchen liever niet via sociale media, en met goede reden

Amerikaans onderzoek naar sociale media en communicatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sociale media zijn steeds belangrijker voor de public relations-sector, maar als het op mediabenadering aankomt gaat er nog niets boven de traditionele pr-strategieën. En met goede redenen, zo valt op te maken uit onderzoek van het Amerikaanse Cision dat in samenwerking met PRNews zo’n 300 pr-professionals ondervroeg over de inzet van sociale media.

Hoewel veel journalisten zeggen best via Facebook, LinkedIn, Twitter Pinterest of Instagram benaderd te willen worden door pr-profs, blijkt de werkelijkheid weerbarstiger. Minder dan de helft van de respondenten heeft ooit met succes een lijntje uitgegooid naar de pers via sociale media. Traditionele methoden zoals het gebruik van een media-database om specifiek te targeten op relevante journalisten leveren meer op en blijven derhalve belangrijk en leidend.

Print betrouwbaarder

Bovendien zeggen pr-professionals dat gedrukte publicaties en online artikelen uit gedrukte publicaties met voorsprong meer vertrouwen genieten dan stukken op sociale media, blogs of artikelen die alleen online verschijnen. Waarom? Volgens de onderzoekers waarschijnlijk omdat traditionele gedrukte media als een zuiverder vorm van ‘earned media’ worden gezien dan de blogs en online-stukken, die zich meer richten op amusementswaarde en sensatie.

Ook werd de vraag voorgelegd hoe pr-profs hun sociale media-succes meten? 64 procent van de respondenten doet dat vooral door het toegenomen verkeer op de site te meten. Twee andere metrics, verhoogde betrokkenheid en meer volgers op sociale media, complementeren de top-3. Sales leads en inkomsten worden het minst gemeten. Daar is volgens de onderzoekers nog veel te winnen.

Facebook nr. 1

Dan naar het feitelijk gebruik van sociale media. 88 procent van de pr-professionals geeft aan dat hun bedrijf of klanten regelmatig op Facebook actief zijn, meer nog dan op enig ander platform voor sociale media. Twitter doet het ook goed onder pr-professionals en scoort een tweede plaats met 85 procent.

Wel heeft Facebook het afgelopen jaar aan populariteit ingeboet, onder meer door de nieuwe algoritmes van het netwerk die ervoor zorgen dat berichten minder in het zicht van de gebruikers komen. Desondanks, of misschien wel juist daardoor, zegt 36 procent vaker via Facebook te promoten dan via enig ander sociaal netwerk. Meer dan de helft (56 procent) van de pr-profs maakt overigens in het geheel geen gebruik van betaalde promoties op sociale media.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie