Something is cooking in de bloggerswereld

De 'pr-trutten, marketing-lullo’s en seo-sletten' moesten nu maar eens begrijpen dat een blogger niet van de wind kan leven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De krachttermen logen er niet om. Francien van was het zat. De (ik quote) PR-TRUTTEN, MARKETING-LULLO’S EN SEO-SLETTEN moesten nu maar eens begrijpen dat een blogger niet van de wind kan leven. De voorbeelden die ze daarbij aanhaalt zijn gênant. Spontaan deelde ik dan ook haar post uit sympathie voor haar oproep. Immers, even kijken met wie je communiceert en je invoelen in de situatie is wel het minste wat je als communicatieprofessional kunt doen. Denken dat je er alleen maar bent om gratis ruimte te claimen is erg ouderwets, en het is zeker niet hoe ik tegen moderne PR aan kijk. En wie schetst mijn verbazing als de volgende dag foodblogster deze hartenkreet nog eens dunnetjes en minder subtiel overdoet. Zij stelt dat ze de bank toch echt niet kan betalen met alle goody’s die ze ontvangt.

Professionalisatie
Wat gebeurt hier ineens? Volgens mij zijn we op een punt beland waarop de communicatie-business aan het professionaliseren is. Zowel aan de kant van de bloggers – die ontdekken dat je van een passie alléén niet kunt leven – als aan de kant van de communicatieprofessionals. Daar waar de gerenommeerde PR-bureaus altijd heel zorgvuldig zijn omgegaan met mediacontacten, duiken er nu allerlei mensen op (jaja, de goeden daargelaten) die in het kader van linkbuilding, social business, contentmarketing, goody bag-marketing en noem maar op, over het inmiddels verveelvoudigde medialandschap heen walsen. Een aantal PR-bureaus sluiten zich daarbij aan en willen voor de prijs ook niet onderdoen. En zie daar het inmiddels bekende ‘belmeisje´.

Gat in de markt
Opvallend is het dat dit voor de genoemde blogsters niet uitmaakt. Voor hen zijn het allemaal PR-mensen. Waarbij ze wél aangeven dat ze ook positieve uitzonderingen kennen. De meeste bloggers weten ook niet anders, want ze hebben de situatie voor de beschreven hausse niet meegemaakt. Lekker dus voor de reputatie van ons vak – maar dit terzijde.

En de bloggers, die – petje af – de beslissing hebben genomen om hun passie te volgen en hun baan opzegden om helemaal voor hun blog te gaan? Die komen ook in een voor hen nieuw spel terecht. Het is hier natuurlijk één grote survival of the fittest. De professionele bloggers moeten nu ineens ondernemer worden. Dat houdt in: plannen maken, inkomstenmodellen, proposities, PMC&;s, een extern communicatiebeleid, stakeholder-management, etc. Ja, en daarnaast moet je ook nog eens je weg vinden tussen de serieuze communicatieprofessionals en de ‘belmeisjes en -jongens´.

Professionalisatie dus. Van twee kanten. Ik zie een gat in de markt: voor ondernemerscursussen voor bloggers en PR-cursussen voor communicatie-´professionals´. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie